Skyggesiderne | Den Danske Hekse Side

“Danske Hekse” advarer imod Jesper Nellemann og hans bog om sejd.

En snak med Jesper om den kritik han har fået på det seneste omkring sejd.

Hvis man følger med i det danske hekse-miljø på Facebook, så er man nok også bekendt med Facebook gruppen “Danske Hekse.” Til trods for mange ejerskift over årene, har gruppen formået at opdyrke et forum som stadig placerer gruppen iblandt de større danske hekse-grupper på platformen.

Dermed sagt er det også en gruppe som har noget vægt bag sig, og det er noget som folkene baggruppen også er ganske klar over, når de kommenterer på ting der udspiller sig i det danske heksemiljø.

Det sker dog ikke særligt ofte, men for nyligt blev følgende advarsel slået op af Danske Hekse.

Fra Facebook Gruppen “Danske Hekse” (16 Dec 2019)

Advarslen kommer som sagt direkte fra gruppens administration, som i skrivende stund består af Nanna Bøge Bomholt som administrator, samt en håndfuld af moderatorer der hjælper med gruppens drift. Som man kan se, har de valgt at advare imod indhold fra den spirituelle healer og ny-forfatter Jesper Nellemann.

For de der ikke kender til Jesper, ender dette nok i en lille søgning på Facebook og Google. Hér kan man hurtigt finde opslag fra Jesper, hvor han har brugt betegnelsen Sejd Shaman om sig selv.
Dette lader netop til at være et af flere kritik punkter som er blevet rettet imod ham, da flere folk fra miljøet overhovedet ikke mener at de ting Jesper beskæftiger sig med, har særligt meget med den nordiske sejd at gøre.

Beskyldningerne (som kan findes på et par forskellige Faceboook grupper nu) lyder kortfattet på at Jesper bruger betegnelserne Nordiske Shamanisme og Sejd til at dække over en praksis, der bag facaden har mere til fælles med new age healing og platformsclairvoyance end den hedenske sejd. Kritikken lader specielt til at komme fra folk med en baggrund i den nordiske Asatro, som har arbejdet med sejden som et spirituelt rædskab over flere år. Holdningen fra flere af disse folk er, at Jesper bruger betegnelsen Seid til at tiltrække folk der søger faktisk viden om dette, og derigennem leder dem på et new age vildspor.

Jeg snakkede kort med Jesper om dette, og han har givet udtryk for at betegnelsen “sejd shaman” faktisk ikke er en betegnelse han bryder sig særligt meget om at bruge. Han fortæller mig at I hans øjne er titlen som Shaman noget man skal opnå ved en indvielse, og han vil ikke betegne sig selv som Sejd Shaman endnu. I hans egne øjne er han blot en person der arbejder på at blive dette – en lærling om man vil.

Jesper har tidligere gjort sig bemærket i miljøet, til dels med hans virksomhed “Nordisk Spiritualitet”, men i særdeleshed med hans ret massive markedsføring af sin bog “SEJD”, som for nyligt fik en ret hård modvind i Forn Siðr’s medlemsblad Vølse.

Det første kapitel er en livs-skildring. Den er ikke særlig velbegrundet, selvom den berører Jespers første kontakt med new age, og en lille smule sejd måske. Jeg er faktisk i tvivl.
Derefter kommer kapitlet om sejd, og jeg kaster mig med ildhu i det mørke dyb med hovedet først, sulten efter noget substans, og kommer op igen med hunden fuld af vandmænd.

fra Jesper Gredsted’s boganmeldelse i Vølse

Jeg satte mig ned og fik en lille snak med Jesper om reaktionen fra det hedenske miljø, som for ham stadig er noget af en overraskelse.

Formålet med dette interview og denne artikel generelt, er ikke at komme med mine egne meninger om hverken Jesper eller hans bog – formålet er derimod at tage en snak med ham på neutral grund, hvor jeg kan stille ham nogle af de spørgsmål som jeg tænker at folk måske sidder inde med, men som man ikke kan finde besvaret på de sociale medier.

Hvad end folks mening er om Jesper, Vølse eller Facebook gruppen “Danske Hekse”, har jeg forsøgt at holde denne snak med Jesper så neutral som jeg kan. Min tanke er at folk kan bruge denne snak med Jesper til at danne sig deres egen mening. De der kender mig ved allerede at jeg aldrig blander mig i snakken på Facebook, men blot sidder som en flue på vægen mange steder.

Rigtig god fornøjelse!

Interview med Jesper Nellemann

Af An Enlil (Siddersken)

Hej Jesper, og tak fordi du vil stille op til en kort snak omkring de seneste dages hændelser på Nettet.

Som de fleste der følger med på Facebook nok har bemærket, så er du rendt ind i modvind på et par danske Facebook grupper for hekse og hedninge.

I gruppen “Danske Hekse” har gruppen administrator ligefrem skrevet en advarsel til deres medlemmer, hvor de advarer direkte om din din bog og din tilgang til Sejd. Er det en udvikling der er kommet bag på dig?

“Ja jeg er dybt rystet over de stærke reaktioner der har været, da jeg på intet tidspunkt har været ude på at genere nogen, eller deres overbevisninger.”

Har du en idé om hvorfor du pludselig får denne reaktion fra nogle af folkene i miljøet?

“Det må være fordi de har en markant anden opfattelse af hvad sejd er. Bladet Vølse har lige udgivet en anmeldelse om min bog, og den har fået en meget hård medfart.
Det vidste de åbenbart i gruppen før jeg selv fik anmeldelsen ind af døren her i morges.”

Så tænker du at de reaktioner vi har set i grupperne på facebook over de seneste dage, er forbundet med boganmeldelsen i Vølse?

“Ikke kun – men det er en del af det tror jeg. Jeg har måske også nogle holdninger til sejden, som de ikke har. Jeg er meget selvlært, og så må jeg jo stole på mine guider og de kræfter der er med mig.
De mener at det jeg gør ikke er i overensstemmelse med hvad sejd er, og dybest set mener de jeg er en svindler og bedrager.”

Du nævner at de folk der er kritiske overfor dit budskab med sejden, ser tingene på en anden måde end du gør.

Hvordan synes du at dit syn er forskellig fra disse andre personer, og hvorfor tror du at det giver så hård en reaktion?

“Det ved jeg jo faktisk ikke rigtigt, da jeg ikke kender dem. Jeg kan forstille mig de går efter nogle ting der står i sagaerne osv.“”

“Jeg mener at sejd-energien og den nordiske energi geneneralt er mere alsidig end det de gør den til.

“På mig virker det mest som om de har nogle gamle dogmer som de af den en eller den anden grund ikke har fået fornyet.

Måske reagerer de sådan, fordi jeg er den eneste der har skrevet en hel bog om sejd på dansk, af hvad jeg ved af”

Sejden er jo netop et område som har set markant udvikling blandt nordiske hedninge, specielt over de seneste 20 år, hvor der har der været et voksende arbejde. Et arbejde som har involveret flere fremtrædende folk i miljøet, og et arbejde hvor der har været fokus på at skabe hvad nogen vil kalde en troværdig rekonstruktion af sejden.

Er det et arbejde du har været bekendt med inden du skrev og udgav din bog?

“Jeg vidste godt der var andre der udøver sejd, og arbejdet med det, men jeg har ikke haft kontakt med så mange før inden de sidste par år.”

Så mener du at det er nødvendigt, at have en historisk viden for at kunne udøve sejd?

Det er godt at have, men det er ikke et must – Nej!
Men man kan næsten ikke undgå at få en masse baggrundsviden når man læser op på sejd.

Du siger at man får en masse baggrundsviden omkring sejd når man læser op på det – men du siger også at du er den første dansker der har skrevet en bog om sejd?
Hvilke kilder bruger du, når du ikke kender til andre danske bøger på området?

“Der en masse ting på nettet, artikler osv. og så er der naturligvis Anette Høst som har skrevet bogen Jorden Synger, hvor der et rigtig godt kapitel om sejd”

“Jeg har også læst lidt op på den Nordiske Mytologi, som også giver noget viden om sejd, selvom der er flere på Facebook som postulere at jeg ikke ved noget om det.”

Måske ville det hjælpe dem der tvivler, hvis du kunne fortælle lidt om hvilke kilder fra den nordiske mytologi, som du mener giver et indblik i sejd?

“Det er mange år siden jeg har lavet den rejse. Men Odin, Freja, Frej, Loke er gode skikkelser at læse om hvis man gerne vil vide noget om sejd. En knap så sikker kilde Wikipedia.”

“Vølvens spådom har jeg også læst en del af, men det er som sagt næsten 10 år siden jeg læste meget om det. Ellers bliver det desværre ikke til meget mere ind en artikel hér og dér, og jeg kan ikke blive ved med at huske de historiske kilder. Men det var det der dengang hjælp mig på sporet af hvor jeg er i dag.”

“Der er også en masse bøger om nordisk mytologi, som er gode at læse om runer. osv”

Føler du selv at din indgangsvinkel til sejden måske er mere intuitiv end den er akademisk?

“Ja helt klart!
I starten da jeg begyndte med det, anede jeg ikke hvad det var. Det er noget som kommet senere hen, hvor internettet begyndte at have de informationer der skulle til for at jeg kunne undersøge det.”

En kritik som jeg har hørt om din praksis, er at den teknisk set har mere til fælles med traditionel platforms-clairvoyance, end den har at gøre med sejd. I hvert flad som en praktiseres blandt hedninge her i Norden.

Føler du at det er en urimelig kritik af din praksis?

“Jeg bruger ikke sejd i min platforms-clairvoyance, og har aldrig påstået at jeg har gjort det. Så det er da helt korrekt!”

“Jeg har haft staven med fordi den giver mig energi. Min krop er meget udfordret af dialyser, så derfor har jeg min sejdstav med på det billede fok har set, for at kunne holde kvaliteten i top.
Jeg har kun brugt min sejdstav en gang til noget gruppe healing.”

“Normalt bruger jeg faktisk ikke sejd i til mine klienter og i mit normale spirituelle arbejde. Religion er en privat sag, og sejden er en personlig del af mig. Jeg forventer ikke at alle skal være enige med mig.”

“Jeg prøver så vidt det er muligt at skille det ad, med mindre jeg for en direkte henvendelse om sejd. men som regel når jeg arbejder, så er sejden ikke en del af det.”

Nogle folk har givet udtrykt for at de ikke føler din tilgang til sejd er korrekt eller autentisk. Har du selv oplevet andre der snakker om deres praksis, hvor du har tænkt ‘Nej nej nej, det er bare helt forkert det dér’

“Omkring sejd, er jeg lidt forsigtig.
Det er klart at jeg også er et menneske som har tanker og idéer om hvordan verden hænger sammen. Men jeg kunne aldrig finde på at hænge folk ud på den måde, og på så tyndt et grundlag.”

“Det minder jo mest af alt om magtsyge!”

Angående din bog Jesper, så er jeg ked af at sige det. Men jeg har ikke selv haft muligheden for at læse den endnu. Men jeg har læst anmeldelsen i Vølse, og jeg vil gerne høre hvad du tænkte da du så den i bladet tidligere i dag?

“Jeg så som sagt først boganmeldelsen i morges, men der var åbenbart en del der vidste om den før mig.”

“Jeg blev meget ked af det, og jeg havde slet ikke set det komme.
Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal æde den endnu.”

“Mine omgivelser derimod er meget vrede på mine vegne. Der blevet sagt ting som: ‘Du skal anmelde Danske Hekse til politiet’ eller: ‘Så Jesper! Dér blev du lige brændt af i dag, på useriøse påskud og indicer. Man skulle mene at de havde prøvet det nok!’ (heksene i middelalderen).

“En anden sendte mig et uddrag om Nornerne, som siger at vi skal acceptere hinandens forskellige måder at arbejde med sejd på.”

“Indtil videre er folks holdning til dette storm vejr at de ikke forstår hvem jeg er, og at rønnebærrene er sure!”

“Jeg vil tilstå skal lige sunde mig, før jeg rigtigt kan svare på det spørgsmål.”

Det forstår jeg godt

Jeg vil gerne spørge ind til et af kritikpunkterne omkring din bog:
Til trods for titlen, så forlyder det at indeholdet faktisk ikke har særlig meget viden omkring sejd.

I boganmeldelsen som blev bragt i Vølse, skriver de at din bog lader til at være mere inspireret af new age strømninger, og det man nok meget populært kalder for “Uverificeret Personlig Gnosis” – dvs. spirituelle oplevelser uden verificerbar akademisk underbyggelse.

Synes du det er en forkert antagelse, når de i anmeldelsen skriver at din bog slet ikke handler særligt meget om sejd?

“Underbygge det spirituelle akademisk?”

“De kunne jo selv starte med at skrive en bog, så havde jeg ikke behøvet at gøre det!

Der er ikke nogen bevisførelse i det spirituelle!
Jeg skrev bogen med den overbevisning at jeg synes sejden skulle have en bog. Jeg gjorde det faktisk af den overbevisning at det var der brug for. Bogen er lavet til at man kan øve sig, prøve ting af, og læse om hvordan min historie var, og om min oplevelse af sejd.

Nu er det også første gang jeg skriver en bog, men det handler vel også mere om hvordan man finder sin egen vej til sin sejd.

Det er i hvert fald det der er tanken;
en form for hjælpende hånd.”

Du skriver flere steder på internettet at din bog handler om Nordisk Shamanisme og om Sejd Shamanisme, er det betegnelser du fortryder at have brugt?

“Overhoved ikke?”

Tusind tak for din tid Jesper, det har været en spænende snak.

Kaos i Danmark

Gruppens dannelse kommer som et modsvar til den øgede interesse for Kaos Magi som vi har set i miljøet over de seneste år.

Efter mere end 1 års forberedelser blev der i dag (13 Aug 2019) afholdt stiftende generalforsamling for en gruppe der helt simpelt kalder sig “Kaosmagi Gruppen” eller helt simpelt bare KMG. Formålet er at danne en base for at kultivere et fællesskab for danske udøvere af Kaosmagi.
Opstarten har ifølge medlemmerne været en smule sløv, men nu er der blevet skudt gang i tingene. Som en af gruppens medlemmer forklarer over Messenger:

Det var første gang flere af medlemmer mødte hinanden uden for internettet, og efter sigende gik det over al forventning.
Jeg har kort snakket med fire af gruppens medlemmer over messenger, og de var alle meget begejstrede for udfaldet af mødet. Destvære er det kun det lille brudstykke fra vores samtale som kan ses ovenfor, som jeg er i stand til at dele. Resten af vores samtalen var dog nede på jorden, og uden helt så mange bandeord som i eksemplet ovenover – hvilket hjalp mig i troen om at der er tale om folk der tænker meget over hvordan de udtrykker sig i det offentlige rum.

Billede fra Kaosmagi Gruppen’s stiftende generalforsamling – d. 13 August 2019

Gruppens dannelse kommer som et modsvar til den øgede interesse for Kaosmagi som vi har set i miljøet over de seneste år. Mange ting har været med til at presse Kaosmagi helt frem i bussen de seneste år, blandt andet en mere åbenhed fra flere internationale kunstnere omkring deres brug af Kaosmagiske metoder i deres arbejde. En anden ting der klart har haft en stor betydning er de meget pragmatiske muligheder der findes i Kaosmagi som et “magisk framework”, som gør det meget mere kompatibelt med vore moderne dagligdag. Ifølge de mange praktiserende “Chaotes” (som de ofte kalder sig selv) så er det et system som kan virke for alle der har tålmodigheden til at lære det, og noget som alle kan lære at få resultater ud af. Ydermere er det også et system der fjerner mange af de begrænsninger som man eller finder i mange andre magiske systemer, ved simpelthen at forkaste alle former for dogmer. Derved giver Kaosmagien en meget mere personlig og direkte måde til at arbejde med magi, hvor det handler om muligheder og ikke begrænsninger.

Den moderne esoteriske Kaos Magi har sine rødder I blandt andet Austin Osman Spares arbejde, men det var først i 1970'erne og 80'erne at ideologien for denne form for magi begyndte at forme sig, da Peter James Carroll og Ray Sherwin tilsammen stod bag I.O.T (Illuminates of Thanateros)

Medlemmerne af KMG har valgt at fokusere på at puste liv i en Facebook gruppe, hvor målet som sagt er at skabe et rum for alle med en interesse i Kaos Magi. Her kan man mødes online og udveksle erfaringer og snak. Gruppen ligger ikke skjul på at have fundet inspiration i den kendte Chaos Magick Group (CMG). Men med den danske gruppe har man valgt at fokusere på en den meget mindre målgruppe, uden forventninger om at nå de samme højder som CMG – og det er nok også for det bedre!

Så har Kaosmagi din interesse, og kan du forstå den lidt alternative jargon der til tider hersker; så er det måske værd at tage et smut ind og følge med i Kaosmagi Gruppens arbejde. Det kan let vise sig at blive spænende at følge med i tingene som de udvikler sig på frontlinjen.

Du kan følge Kaos Magi her på Facebook:
https://www.facebook.com/Kaosmagi

Ny ‘The Craft’-film på vej

Indtil videre lader der til at blive tale om en direkte fortsættelse der udspiller sig 20 år efter hændelserne i den første film, så der er ikke tale om en genindspilning som det i blev rygtet i 2018.

I en officiel udmelding fra Blumhouse og Columbia Pictures, lyder det at Zoe Lister-Jones er i færd med at skrive manuskript til en fortsættelse til ‘The Craft’ (red: på dansk ‘Den Onde Cirkel’), og at hun også forventes at instruere filmen. Indtil videre lader der til at blive tale om en direkte fortsættelse der udspiller sig 20 år efter hændelserne i den første film, så der er ikke tale om en genindspilning som det i blev rygtet i 2018.

Den originale film fra 1996 var med til at vække manges interesse for heksekunsten. Sammen med andre populære film, tv-serier og bøger fra 90’erne, var filmen en vigtig katalysator i skabelsen af den første moderne interesse-bølge for heksekunst på internettet, både herhjemme og i udlandet. Det nye forhøjede fokus på heksekunsten i medierne, og med reboots af serier som blandt andet ‘The Chilling Adventures of Sabrina’ på Netflix, oplever vi lige nu en ny forhøjet interesse for heksekunst, så det hvis vi skulle se en fortsættelse til ‘The Craft’ er det nok den bedste timing man kunne tænke sig!

I den første film fra 1996 følger vi Sarah Bailey (Robin Tunney), en 16 årig teenager med en smertefuld fortid. Hun er netop flyttet med sin far og stedmor til L.A. for at starte et nyt liv. Hendes nye skole er en katolsk high-school, og her kommer hun hurtigt i kontakt med tre andre piger, Nancy (Fairuza Balk), Bonnie (Neve Campbell) og Rochelle (Rachel True), der som Sarah også ser sig selv som outsiders. De hver især med deres egne skeletter i skabet, og har sammen formet et fællesskab omkring deres egen hekse-coven, hvor de mere eller mindre åbenlyst praktiserer heksekunst. De bemærker hurtigt at Sarah har naturligt stærke magiske evner, og inviterer hende til at blive en del af deres coven.

Efter Sarah bliver en del af gruppen opdager de at deres samlede kræfter nu giver dem en enorm magisk magt, og dermed muligheden for at påvirke deres omgivelser meget mere direkte med magi. Men som gruppen begynder at ændre deres verden omkring dem, begynder de også at opleve interne stridigheder som hurtigt udvikler sig meget dramatisk. (red: fuldstændigt som i mange af virkelighedens teenage-covens)

Download Galderstave og Magiske manuskripter gratis

Siden er tænkt som et knudepunkt for bevaringen af nordiske galderastave og magiske manuskripter.

For de der har en interesse for Galderstave og nordiske skyggebøger, er der et nyt projekt der måske er værd at følge lidt med i.

I samarbejde med Fornalder Selskabet er jeg begyndt at flytte indhold fra mit arbejde over på en ny hjemmeside: galdrastafir.org
Siden er tænkt som et knudepunkt for bevaringen af nordiske galderastave og magiske manuskripter, og i første omgang er det med specielt fokus på det islandske materiale der findes på området. Indholdet rækker i nogle tilfælde tilbage til 1600-tallet og længere endnu.

Det har i mange år været en dyb passion for mig at samle og undersøge dette materiale, og efter at have set hvordan der er folk der slår plat på at sælge digitale kopier af disse manuskripter, besluttede jeg mig for at gøre noget ved det. Derved begyndte jeg sidste år at arbejde med digital redigering og resturering af mange af de gamle manuskripther, og tilbyde dem som gratis PDF’er til folk på min Patreon side og på sociale medier.

Der gik ikke lang tid før jeg blev kontaktet af mine kollegaer fra Fornalder Selskabet, som meget gerne ville hjælpe med arbejdet, og derved blev projektet født og en hjemmeside sat op.

Formålet med siden har været at skabe en platform for indsamlingen og genudgivelsen af disse stave, med et klart henblik på at gøre indholdet gratis og tilgængeligt i bedst mulige kvalitet. Det betyder at alt indhold på siden enten falder under Creative Commerce eller Public Domain licenser, og at det er muligt at downloade alt i fuld opløsning.

Der bliver løbende offentliggjort nyt indhold på siden, som allerede byder på en del manuskripter og stave under sidens download-sektioner.

Se mere her:http://www.galdrastafir.org/

Et alternativt syn på verdenshjørner

De fire verdenshjørner spiller ofte en central rolle når man ser på den magiske udfoldelse iblandt hekse og andet troldfolk.

Verdenshjørnerne som en hjørnesten i den magiske praksis, er da også en tradition der både rækker lagt og vidt tilbage i historien, men det er også en praksis der har ændret sig en hel del afhængigt af tid og sted.

De fleste der har arbejdet med moderne heksekunst og ceremoniel magi, har med sikkerhed stiftet dette bekendtskab med de fire elementer, og ved at de spiller en central rolle i den moderne esoteriske fortolkning af verdenshjørnerne. Tilknytningen af elementerne til verdenhjørnerne er på mange måde en solid og brugbar magisk praksis, som man bestemt ikke bør tro der er noget galt med: Men graver man lidt mere specifikt i vores nordiske folkemagi, vil man bemærke at verdenhjørnernes betydning her i norden, ikke altid har været bundet til elementerne som vi ofte ser det i dag.

Snuser man i forskellige gamle bøger og manuskripter med nedskrevne overleveringer om magi og heksekunst, skal man ikke ret meget mere end 100 år tilbage i tiden, før man bemærker at tingene så lidt anderledes ud.
Betydningen af verdenhjørnerne i den danske og nordiske folkemagi, har ofte været mere flydende, end vi ser det i moderne heksekunst som er udbredt i dag. Dette kan nok forklares meget simpelt, ved at vi i disse moderne tider har en meget mere åben kommunikation blandt hekse og magikere.
Konsekvensen af dette er, at vi i nyere tid har oplevet en form for “streamlining” af heksekunstens esoteriske idéer. Med den store eksponering, har de mere populære tilgange også haft meget bedre vilkår for at forme en slags “standardisering” af hvordan “man gør” når man arbejder med magi og heksekunst. Før i tiden var kommunikation blandt udøvere af magi og heksekunst dog meget mere sparsom, hvilket sjovt nok betød at der var meget større alsidighed og variation i lokale traditioner. Men til trods for mange forskellige udlægninger, finder man stadig en rød tråd i mange ting.

Jeg har her forsøgt at finde frem til de største fællesnævnere som man kan se i både Dansk, Norsk og Svensk folkemagi, og samle den i denne tekst.

I stedet for de fire elementer, har livets og den daglige tilværelse haft en større rolle i verdenshjørnernes betydning. Ofte har alle fire verdenhjørner været specielt tilknyttet vinden, og denne har haft en stor betydning for magisk arbejde. Vinden har være med til at bestemme hvornår det bedst kunne betale sig, at arbejde med bestemte former for magi. Ligeledes som årets gang, månen faser, ugens dage og sågar tiden på døgnet har haft en stor betydning, har vinden været meget vigtig for at sikre ens magiske succes.

Man kunne så let fristes til at tro, at vindenes betydning for 100+ år siden, som havde en solid forbindelse til den græske mytologi, og dennes klare tolkning af vindene og deres betydning – men faktisk lader det ikke til at være tilfældet her i Norden.

Men hvad har den røde tråd så været i os nordboers opfattelse af verdenshjørnerne i trolddom og heksekunst?

Herunder har jeg lavet en kort sammenfatning, som er noget jeg stykket sammen over årene. Det er kort baseret på de største sammenfald og overlap jeg har kunne finde igennem mine studier i nordisk folkemagi.

Jeg har også arbejdet på en mere omfattende gennemgang, hvor jeg kommer med flere direkte praktiske eksempler, men det er noget jeg har valgt at holde lidt hen til en bogudgivelse der er på horisonten (Nej, jeg ved ikke nøjagtigt hvornår det bliver endnu).

I NORD var arbejdet ofte fokuseret på MODSTAND. Her var det muligt at holde éns fokus klart, specielt hvis det var rettet imod fjender og MODSTANDERE. Disse behøvede dog ikke altid at være andre mennesker, men kunne også være sygdomme og fysiske lidelser. I NORDENVINDEN kunne man dog kun bekæmpe allerede eksisterende MODSTAND i livet, og derfor var det ikke anbefalet at man søgte at udføre forebyggende magi når vinden står i NORD. Skulle man indsamle materialer, f.eks. skære stave af træ eller samle magiske urter, var det anbefalet at man skar disse fra plantens NORDLIGE side. Arbejdet i NORD var kendetegnet som værende offensiv i natur, med stærk fokus på aktive handlinger, bevægelse og de reaktioner disse kunne medføre.

I SYD var arbejdet rettet mod udøveren selv, eller dem der blev udført trolddom på vegne af. Her kunne man arbejde direkte med sig selv og de der stod én nærmest. I SYD var det særdeles velegnet at arbejde med beskyttelses-magi. Man kunne også søge at påvirke familieforhold eller private sager her, og forsøge at holde på DEN GODE LYKKE. Her ville man styrke selvkontrollen, og påvirke både KROP og SIND. De der søgte at beskytte sig selv imod skade fra skade andre, startede ofte deres arbejdede i SYD, for derefter at rette deres besværgelser mod NORD eller VEST, hvor modstanden ofte ville komme fra.

I ØST kunne man søge svar og løsninger på sindets dybere spørgsmål og lyster. Det var her arbejdet med KÆRLIGHEDS-magi og spådomme var stærkest, og her at fremtiden lettest var at se. Her kunne man finde ens tilkommende, binde kærligheden og sikre sig at HELDET var på éns side. Man skulle blot huske at holde en balance imellem HELD og KÆRLIGHED – for man var af den overbevisning at hvis man skabte for stor ubalance, ville ens HELD komme på bekostning af KÆRLIGHEDEN, eller omvendt. I ØST søgte man også arbejde med FRUGTBARHEDEN og at påvirke de ting i livet og hverdagen som man ønskede skulle vokse, gro og give afkast.

De der søgte viden om VEST blev ofte ledt til at tro at der ikke var noget at komme efter. Men søgte man uanset opdagede man det lurende MØRKE. Råddenskaben og verdens vedderstyggeligheder lå altid på lur i VEST, som et MØRKT og fælt væsen man skulle vogte sig imod. VESTENVINDEN var den konstante modstand drevet af hulrygget kujoneri, løgn og bedrag. Med VESTENVINDEN fulgte altid den DEN SORTE LYKKE, hvor uheld, ulykker og DØDEN snart lå i vente, for de der ikke vidste bedre end at søge i blinde. At beskæftige sig med VESTENVINDEN var ikke at tilråde, og kun for de få der havde absolut viden til at handle uden et gran af frygt.

Lav dit eget Ouija-board

Efter vores artikler om Ånden i Glasset og Sådan spiller du Ånden i Glasset, har vi fået en del henvendelser fra folk der efterspørger steder hvor man kan anskaffe sig et klassisk Ouija-board.

Selvom Ouija er forhandlet af Hasbro, som er en stor forhandler af diverse brætspil mm. er det klassiske Ouija-board faktisk ikke noget der er så populært her her i Europa.

Er man ude efter det klassiske bræt fra Hasbro, kan man dog finde det steder som Amazon og Ebay. Det er også muligt at finde en hel masse alternative “spirit boards” i forskellig kvalitet, som kan købes online og sendes til Danmark. Dog er det meget svært at finde disse med Æ, Ø og Å.

Vi ville meget gerne have kunne give folk muligheden for at kunne købe denne type bræt til at spille ånden i glasset – men da DDHS er et frivilligt foretagende drevet under en organisation der ligeledes ikke har til hensigt at forhandle produkter, er det destvære ikke noget vi kan sætte i gang.

Vi har dog ressourcerne til at producere et grafisk design i høj kvalitet, som kan bruges til at udskrive en skabelon, og tilbyde denne som gratis download. Således kan enhver der har lyst og mulighed komme til at lave sit eget Ouija-board med det danske alfabet. Da Ouija teknisk set er under Copyright har vi valgt ikke at inkludere navnet på de endelige tryk-filer.

Du kan hente trykfilen direkte her på siden. Denne er lavet i vektor-grafik, hvilket betyder at den kan skaleres nærmest uendeligt uden tab af kvalitet, og derfor er velegnet til højkvalitets tryk. For dem der har adgang til lidt mere avanceret udstyr, kan filen sågar bruges til at lave en laser-gravering i træ, profil-udskæring i plat mm.

PDF-filen kan selvfølgelig også let printes ud på et ganske almindeligt ark printer, og herefter laminere eller bruges som skabelon til at brænde i træ med en hånd-brænder eller lignende.


Download
⮋ OUIJA.PDF ⮋

 


Vintage fotos af Alexandriansk Wicca

Jeg faldt for nyligt over en god lille samling af fotos, som giver et lille inblik i klassisk Alexandriansk Wicca. Mange af billederne er set før i forskellige bøger og på hjemmeside, men siden jeg var i stand til at finde en god samling af dem, tænkte jeg at det var værd at dele dem. Man kan argumentere for at billederne har både historisk og kulturel værdi, men på mange måder er de også en kuriøsitet set med moderne øjne.
Af personer der er værd at bemærke i billederne, er selvsagt Alex og Maxine Sanders, men det er også værd at bemærke billeder fra initieringen af en ung Janet Farrar.

Er MOONSISTERS blevet hijacket?

De der er bekendt med det Danske hekse miljø, kender med sikkerhed også Moonsisters.
En gruppe der har eksisteret i snart 10 år, og hvis medlemmer har været drivkraften bag forskellige events og arrangementer for danske hekse over årene.
Med deres meget personlige tilgang til heksekunst, har Månesøstrene de sat sig på deres helt egen niche.
Selvom gruppen udadtil ligner et typisk Wiccansk Coven, er deres tilgang til heksekunsten noget anderledes. Et af Månesøstrenes formål er at give plads til at arbejde med heksekunsten ud fra ens egen intuition, og derved lade inspirationen til heksekunsten “komme indefra”. Det udelukker ikke at inspiration kan hentes adres steder fra, men betyder at gruppen ikke er bundet til en bestemt etableret tradition. For Månesøstrene er arbejdet med heksekunsten fokuseret på individet, og hele samarbejdet i gruppen er baseret på medlemmernes individuelle tillid, fælles respekt og forståelse.
Månesøstrene, eller Moonsisters som de ofte kalder sig selv, så første gang dagens lys tilbage i starten af 2009.
Formet af et ønske om at arbejde mere i dybden med med den kvindelige guddommelighed og heksekunsten deri. Månesøstrene blev oprindeligt dannet af Linea ‘Alfelys’ og Helle ‘Hexe Hedenlil’, som tidligere havde arbejdet sammen i Hekse-gruppen Valravn (2006-2007).

Helle og Linea sommeren 2009

Efter Valravn afsluttede sit samarbejde og lukkede ned, begyndte Linea og Helle at sysle med tankerne om at danne et nyt samarbejde. Moonsisters blev det endelige resultat. Linea og Helles følelse af et ‘fælles kald’, fik dem hurtigt til at arbejde på at styrke dette, til at tiltrække flere ligesindede.

Billede fra Moonsisters “Book of Shadows”

Efter Linea og Helle tilbage i 2009 udførte deres første ritual for at styrke dette kald, gik der ikke lang tid før andre månesøstre ‘hørte kaldet’, og snart voksede gruppen.

Linea ved det første Moonsister ritual i 2009

Over årene har Månesøstrene som sagt markeret sig tydeligt i det danske heksemiljø, da de ikke er kede af at vise omverdenen hvem de er og hvad de laver.
Selvom meget af deres interne arbejde ikke deles fuldt ud i det offentlige rum, har de gjort meget ud af at tage mange stemningsbilleder og lave små film, der kort viser og forklarer nogle af de ting de har arbejdet med.
I denne forbindelse har de sociale medier selvsagt været et stærkt værktøj for Månesøstrene.
Allerede tilbage i 2009 da Linea og Helle fandt sammen, besluttede de sig for at lave en YouTube kanal til at dele deres tanker og idéer.
Kanalen findes stadig under brugernavnet LineHeXe på YouTube, og viser pt. stadig mange af deres gamle videoer, der vidner om Moonsisters udvikling siden begyndelsen.
Med tiden har Moonsisters udviklet sig en del.
Nye medlemmer er kommet til, og tidligere aktive medlemmer har forladt det tætte samarbejde. Dog har medlemmerne af Moonsisters den opfattelse, at er man først initieret som Moonsister, er man altid en Moonsister. Således valgte Linea efter nogen tid af flytte fra Danmark, og bor nu udenlands. Dog holder hun stadig kontakten med de andre Moonsisters i Danmark, og har været på besøg i ny og næ. Flere aspiranter har også prøvet kræfter med gruppen, uden at gå videre med indvielsen som Månesøster.
Den seneste inkarnation af gruppens aktive medlemmer har været Helle “Hexe Hedenlil”, Nanna “Stonechild”, Janni “Disa” og Thaniya “Dragelys”, som sammen har de holdt Moonsisters kørende over de seneste år.

tv. Helle “Hexe Hedenlil”, mtv. Thaniya “Dragelys”, mth. Janni “Disa”, th. Nanna “Stonechild”

De har været fælles om at administrere gruppens Facebook side, hvor alle havde lige adgang som administratorer.
Det samme gjorde sig gældende for deres Youtube-kanal, hvor alle havde fuld adgang til administrator kontoen. Nøgleordet var tillid og frihed.
Ud over arbejdet med Moonsisters på sociale medier, har de fire medlemmer også siddet som administratorer på Facebook-gruppen Danske Hekse, som mange nok også kender.
Folkene bag Moonsisters har ud over det interne arbejde, ligeledes stået for flere forskellige arrangementer ude i det brede hekse-miljø. Blandt andet har gruppen været aktive i at arrangere heksemøder rundt om i landet, hvor hekse fra alle livet veje kunne mødes og dele erfaringer. Moonsisters har også været drivkraften bag Heksefestivallen mm.

Men for nyligt skulle tingene vise sig at tage en noget uventet drejning.

I starten af Juli 2018 har gruppen flere interne snakke omkring et “jubilæums ritual”. Traditionen i Moonsisters ér den at der hver sommer afholdes et specielt ritual for gruppens medlemmer. Det startede med det første ritual som Linea og Helle lavede sammen, og udviklede sig som der kommer flere medlemmer af Moonsisters.
Da 2018 ville være den 10. gang ritualet blev holdt, udviste Helle et ønske om at holde et jubilæums-ritual. Der opstod dog imidlertid en konflikt omkring dette, der udviklede sig til en intern debat i gruppen. Nanna ville ikke vedkende sig ønsket om at holde et 10ende jubilæums-ritual, hvilket var til stor skuffelse for Helle som havde været en del af det første ritual da det blev afholdt.
Janni og Thaniya bakkede op omkring Helle, og talte for at afholde en 10ende jubilæums ritual, men blev ligeledes mødt af modstand fra Nanna. Debatten afsluttes ret ophedet, og gruppens medlemmer trækker sig tilbage og får i seng for at hvile og slikke sår.
Næste dag går det dog op for Thaniya, Janni og Helle, at de ikke længere har adgang til deres Facebook grupper, ikke længere har administrator-ret til Moonsisters Facebook side.
De kan heller ikke logge ind på deres fælles Google og YouTube konto mere. Nanna har fjernet deres administratorrettigheder, og ændret kodeord så hun nu er den eneste med adgang.

Screenshots af Thaniya’s beskeder om nattens ændringer på Facebook.

Såret over at se det arbejde hun har lagt i Moonsisters i godt 10 år, gør Helle det klart for Nanna i en Messenger samtale, at ALLE Moonsisters skal have adgang på lige vilkår, ellers er der ikke fælles tillid i gruppen. Nanna lader dog ikke til at bære noget ønske om at give de andre adgang til siderne igen, og vælger at fastholde kontrollen over Moonsisters sider på de sociale netværk, under den udmelding at hun har “juridisk ret”.
Herefter bryder kommunikationen med den rasterende gruppe og Nanna helt sammen
– og de tre tilbageværende Moonsisters har svært ved at tro på hvad der er sket. Dog er de enige om at de vil fortsætte deres arbejde. De downloader alle billeder og materiale de kan fra den gamle offentlige side som de har mistet, og former nu en ny Facebook side som du kan finde her: https://www.facebook.com/MoonsistersDK
Hele denne sag som den foreligger her, har vi fået udlagt ved interviews med Janni, Thaniya og Helle, som har fortalt deres siden af historien til Den Danske Hekse Side.
Efter vi havde en snak omkring tingene, blev vi enige om at situationen var kommet så langt ud, at den eneste løsning var at fortælle åbent om det.
For os der har fulgt Moonsistes udvikling over årene, er det bedrøvende at se hvordan interne stridigheder kan få følger som dette. Uden at overdramatisere hvad der er sket, og ud fra alle de ting vi har fået indblik i, er det tydeligt for os at Moonsisters sociale netværk er blevet overtaget – ja ligefrem hijacket af ét af gruppens medlemmer. Dette lader til at være sket som et modsvar til interne stridigheder, og som situationen er lige nu lader det ikke til at de tre tilbageværende medlemmer af Moonsisters har mulighed for at komme i dialog med Nannna på en måde hvor de kan få kontrol over deres sider igen.
Fra redaktionens side, synes vi dog at det ville være unfair hvis vi ikke også forsøgte at få Nannas side af historien.
Derfor kontaktede vi hende direkte, for at stille et par spørgsmål. Nanna var dog ikke nær så villig til at fortælle om forløbet, som de øvrige medlemmer af Moonsisters.

Her følger et vores samtale med Nanna over Messenger:


An (Den Danske Hekse Side): Hvis man følger jer på sociale medier kan man jo se at i normalt er meget åbne omkring hvad i foretager jer. Men man kan heller ikke undgå at bemærke at der er sket et eller andet på det seneste. Vi har talt med Janni, Thaniya og Helle omkring det, og de siger at du har fjernet dem som som administratorer på både Moonsisters facebook side, og jeres youtube side. Det er sket efter at i har haft interne uoverensstemmelser. Er det noget du kan bekræfte?
Nanna: Det er korrekt. Alt har en årsag,... oss dette...
An (Den Danske Hekse Side): Vi har som sagt fået “den anden side” af historien ud fra hvad de andre moonsisters har fortalt. Den side af historien fortæller at du har hijacket moonsisters facebook side og youtube kanal imod de andres gode vilje. Du bekræfter selv at det er sket. Har du lyst til at udlægge din side af historien og fortælle mig hvad din begrundelse for at have gjort det er? Og hvordan du mener det kan retfærdiggøres at foretage en hijacking af moonsisters sociale medier?
Nanna: Det er noget af en version du har der... Nej... Det er en ting mellem månesøstrene... Der er ikk nogen der har "hacket" noget. Den korte version er at jeg har de juridiske rettigheder til både Facebook side, Facebook gruppen og youtube og derfor har beholdt disse. Men det er en sag mellem os månesøstre og ikke resten af verden.
An (Den Danske Hekse Side): Der er ingen der siger du har hacket siderne - ordet jeg brugte var “hijacket”. Jeg kan godt forstå at det er en sag du gerne vil holde internt i Moonsisters, men alle øvrige medlemmer af Moonsisters vi har talt med har en anden holdning. Juridiske rettigheder eller ej ændrer ikke på hvordan tingene har udspillet sig i følge de andre vi har snakket med. Blandt andet bekræfter de at jeres YouTube kanal oprindeligt blev lavet af Linea og Helle. Det kan man også se hvis man slår det oprindelige brugernavn "LineaHeXe" op på youtube. De andre siger også at du fik adgang til siden på lige fod med alle andre, men har valgt at tage fuld kontrol over den og indføre totrins godkendelse med din egen telefon. Jeg er ikke sikker på det er sådan man får juridisk ret Det er derfor jeg spørger dig om du vil komme med din side af historien om hvad der er sket, eller om du vil stå på at du har juridisk ret og ikke udtale dig mere? Uanset hvad er vi ved at skrive en artikel om handlingsforløbet og du kan vælge om du vil have din side af historien med eller ej.
Nanna: Der er altid flere sider af en sag. Oss i denne. Og jeg slikker lige nu dybe sår, forårsaget af nogen jeg holder ufattelig meget af. Det er ikke en sag mellem dig og mig, og slet ikke noget der vedkommer hele verden ... At du vælger at skriver en beretning omkring det, skader blot mere end det gavner. Det er en sag mellem månesøstrene... Og Husk... Tomme tønder buldrer altid mest... Og det betyder ikke at det nødvendigvis derfor er mest sandt eller mest rigtigt det de buldrer ud med. Og de der peger fingre af andre, skal huske at de har flere fingre pegende mod sig selv... Jeg vil ikke sige andet end at jeg som Månesøster på lige fod med linie med de andre, har beholdt side, gruppe og youtube... Fordi jeg er en Månesøster og fordi jeg har de juridiske rettigheder til det. Fordi jeg stadig er og i fremtiden forbliver en Månesøster blot med en anden gren end de andre. Hvad de andre så bilder verden ind står for deres regning. Jeg ønsker ikke at sværte nogen til. Men blot holde på min ret. Nemlig at jeg er en Månesøster på lige fod med de andre... Må tiden læge deres vrede... Lige nu græder mit hjerte af sorg. Men mine sår bliver for håbentlig med tiden mindre smertefuld.
An (Den Danske Hekse Side): Jeg kan godt forstå hvis det er frustrerende at der kommer nogen udefra og graver i tingene. Men jeg er sikker på at hvis der havde været konsensus iblant Moonsisters om at dette skulle holdes internet, så havde vi ikke haft den her samtale. Men for at jeg skal skal jeg forstå det korrekt: Betyder det at der er opstået en splittelse i Moonsisters, og at Janni, Thaniya og Helle har deres egen moonsisters gruppe? Hvis i hver repræsenterer en forgrening af moonsisters, må jeg så spørge hvem der er en del af din gruppe ud over dig selv? Så ligger problemet jo i at afgøre hvem der har ret til sociale medier mm. når en gruppe deles på den her måde. Udefra ser det umiddelbart ud til at du har valgt at stikke af i en ny retning og tage de sociale medier med dig fordi du kan. De andre føler at de sidder tilbage og har mistet kontrollen over et fælles arbejde til en person.
Nanna: Du er nødt til at stoppe dig selv her... Alle Månesøstrene er og forbliver alle Månesøstre af samme tradition. Nu og altid.
An (Den Danske Hekse Side): Men hvordan kan det så være at alle månesøstrene ikke længere har adgang til jeres fælles sociale netværk på Facebook og YouTube?
Nanna: 
An (Den Danske Hekse Side): For lige at opsummere: Er det korrekt at du er den eneste der har administrator adgang til moonsisters oprindelige facebook side og youtube kanal? Selv om youtube kanalen oprindeligt er skabt af linea og helle, mener du så stadig at du har den juridiske ret til at fjerne de andres adgang til kanalen uden at snakke med dem om det først? Hvis du ikke kan eller vil svare på spørgsmålene. bliver jeg nødt til at skrive i min artikel at du ikke ønskede at udtale dig og svare på spørgsmålene. Lad mig høre om du har mere at tilføje. Hører jeg ikke mere fra dig i dag, så tager jeg det som at du ikke ønsker at tale mere om sagen og skriver artiklen færdig.
Nanna: Jeg har ikk mere at sige... Interessant er det, at havde situationen været omvendt i forhold til juridisk ejerskab over side, gruppe og youtube, havde de andre brugt nøjagtig samme argument, og der ikke været ramaskrig. Jeg har ikke "taget noget fra andre, blot beholdt hvad der allerede var mit. Tænk over det når du skriver.

Opsumering:

Som følge af interne stridigheder i Moonsisters, har Nanna valgt at fjerne de tre ovrige medlemmer, Janni, Thaniya og Helle fra følgende sider på Facebook:
https://www.facebook.com/Månesøstrene-MoonSisters-Witchcraft-1638648573130042/https://www.facebook.com/groups/DANSKEHEKSE/https://www.facebook.com/Danske-Hekse-389736417777045/
Ydermere har Nanna taget kontrollen over Moonsisters Google konto registeret til lineahexe@gmail.com – og derved også gruppens Gmail, Google+ konto og YouTube Kanal
https://www.youtube.com/user/LineaheXehttps://plus.google.com/u/0/+MoonSistersDenmarkWitchcraft
Hvis du vil følge de tre resterende Moonsisters på deres nye side, kan du finde den her: https://www.facebook.com/MoonsistersDK/
Vi håber selvfølgelig stadig på at Moonsisters kan få adgang til deres sider på sociale netværk igen. Men som situationen er lige nu er det uvist om det bliver muligt.
Skrevet D.29. Juli 2018 af An “Siddersken” Enlil for Den Danske Hekse Side

Magiske rågetærter

En opskrift til alle køkkenhekse der søger at få drømme til at gå i opfyldelse. Vi søger at bruge rågens egenskaber til at søge og finde den viden og indsigt vi behøver, for at kunne fange vores drømme.
Opskriften kan også hjælpe til generelt at styrke din forbindelsen til drømmenes verden.

Vær sikker på at du er klar og direkte i dine intentioner når du arbejder,
og husk at vise din respekt for dyret som du arbejder med, for rågen er også en spøgefugl som godt kan finde på at tage dig ved næsen.

1.
Skær brystkødet fra skroget og gør rent til brug. Imens du arbejder med fuglen skal du hvisker eller synger du de drømme du jager til rågen.
Husk at lytte til dyret så du lærer det at kende.

2.
Forbered en god marinade af løg, peber, salt jomfruolie, en god squis engelsk sauce og et drys timian.
Tilsæt yderligere krydderier efter ønske og behov.
Hvisk eller syng igen sagte om dine drømme, imens du blander din marinade.

3.
Put kødet i marinaden, og anbring det i køleskabet, gerne omkring 7-8 timer som minimum. Imens kødet marinerer, bør du tage dig tid til at sidde udenfor (gerne et sted med råger).
Her skal du søge hvordan du bedst formulere dine ønsker om indsigt til rågen. Brug eventuelt tarok, runer, meditation eller en udesidning i skoven,
alt du kan for at klargøre hvordan du kan fokusere dine intentioner.

4.
Giv kødet en god brunering i jomfruolie og smør imens du hvisker eller synger dine ønsker om indsigt og perspektiv, som skal hjælpe med at fange dine drømme. Put eventuelt løg på panden for at give kødet en god sødme.

5.
Når kødet er brunet godt af, tilsætter grøntsager du gerne vil have med i din tærte, på panden.
Blomkål, broccoli, kål, gulerødder eller krydderurter efter dine behov og ønsker.

6.
Tilsæt fløde på panden, og jævn det hele til en mellem-lind konsistens, som kan fyldes i din tærte. Imens du rører og jævner, kan du med fordel visualisere dine ønsker om indsigt i form af en råge. Se hvordan den jager dine drømme rundt og rundt i cirkler, for til sidst at forene sig og smelte sammen med dem.

7.
Udform en butterdejs-tærte, og put dit fyld deri. But eventuelt en smule skimmelost i toppen, da det går godt med råge. Som du lukker toppen af tærten med et butterdejs-låg, skal du se for dig hvordan rågen holder den viden du søger, og skjuler den under sine vinger.
Tak den, og vent et øjeblik og lyt om den har et ønske til gengæld for dens hjælp. (se nederst i teksten for for mere om dette)

8.
Lig eventuelt et par skiver bacon på låget, og bag tærten i ovnen ved omkring 150-200 grader. Da jeg ikke kender din oven, ved du nok bedst selv hvornår den er færdig. Imens tærten bager, bør du bruge tiden på at rydde op efter dit arbejde, imens du hvisker eller synger din tak til rågen for dens arbejde.

9.
Tærten serveres og spises. Imens du spiser, skal du kunne se for dit indre syn, hvordan rågen åbner sine vinger og basker med dem, således du kan gribe svarene du søger. Rågetærte smager derudover fantastiske med en god mørk øl og kartoffel-rösti som tilbehør.
Velbekomme!

10.
Inden du spiser op, bør du huske at levne et stykke af tærten. Dette skal du bringe til skoven som takkeofring for arbejdet rågen har gjort dig. Når du nu er i gang, kan du lige så godt bring øl eller vin til de små også, såvel som nogle bær og frugter til skovens dyr.

Ønsker til gengæld:
Hvis rågen vil have et ønske til gengæld, bør du opfylde det så hurtigt du kan.
Oftest er ønsker til gengæld meget basale, men er det meget kompliceret, og noget du kan se du ikke kan overkomme, eller slet og ret føler dig utilpas med: Så bør du frigive rågen fra dens opgave. Fortæl rågen at dens opgave er løst,
og fortsæt med opskriften – men du må IKKE spise tærten når den er færdig.
Derimod skal du lade den nedkøle, og efterfølgende bringe den til et passende sted i skoven. 

Efterlad her tærten som et offer til skoven og til rågen
– og sig dine tak for den tid.

Tanker om Mørket

“Mørk- og lys-magi mister al betydning,
når vi indser at frygten for ondsskaben i mørket
blot gør os blinde for ondsskaben i lyset.”

Vi havde egentligt en intention om at skrive en artikel med fokus på vintermørket, hvor vi ville se på hvordan vi påvirkes af lyset her på den nordlige halvkugle. Blandt andet hvordan f.eks. D-vitamin mangel forsages af  mangel på sollys, og hvordan det kan medføre depression mm. Men som vi kigge nærmere på emnet, satte det hurtigt skub i andre tanker omkring mørke og frygt.

Der var også en masse ting, som vi kunne have berørt omkring årstiderne, og hvordan mørket og døden spiller en stor del i hedenske traditioner, og hvordan heksekunsten er påvirket af disse gamle traditioner. Men den vinkel vi endte med at tage, blev lidt en anden end først planlagt. I sidste ende blevet til et mylder af tanker omkring mørket, som started med udgangspunkt i nyctophobia og frygten for det ukendte, og ender i det spirituelle mørke.

Frygten for mørket er helt naturlig

Nyctophobia (mørkeræd) kan ses som et overlevelses-instinkt, som et basalt ur-instinkt om man vil. Frygten for mørket har hjulpet vores forfædres overlevelse, ved at hjælpe dem med at undgå farlige situationer. Men nu til dags er det nok de færreste af os der skal frygte at blive ædt af rovdyr i skoven, eller falde over en sovende bjørn som vi udforsker en klippehule. Men vi ikke bare slukke for dybe instinkter vi har udviklet for millioner af år siden.

Frygten for mørket er i bund og grund en helt almindelig angst for det ukendte, som de fleste har oplevet på et eller andet tidspunkt i livet.
Vi har en naturlig evne til at frygte det vi ikke kender, og det vi ikke kan forstå. For mange kan det udvikle sig til en ubegrundet angst for ting der ikke nødvendigvis er synlige eller en del af vores fælles opfattelse af virkeligheden – men det stopper ikke nogle menneskers hjerne for at frygte om der måske står noget lige bag dem i mørket og ånde dem ned i nakken. Det er de skjulte ting, der kan springe ud af intet, og uventet konfrontere os, som til tider kan skræmme os. Som rationelt tænkende menneske, kan man got se at det ofte er en ubegrundet frygt – og at det i mange tilfælde kan være en mental projektion af noget helt andet i vores liv. Frygten for at miste dem vi holder af, blive tvunget ud af vores vante omgivelser, eller miste kontrollen over vores eget liv, er ikke noget vi bør gå og bekymre os over hver eneste dag, men hvad end vi vil det eller ej, er det ofte noget vores underbevidsthed vender for os ganske ofte. Uden vi er bevidst om det, er der nogle dybe mekanismer i de fleste menneskers underbevidsthed, som kan tvinge os til at mærke frygt og angst ved at projicere sig ind i vores virkeligheds-opfattelse – ofte når vi er alene eller i forvejen er ekstra vagtsomme.

Det her den mest basale frygt der ofte forbindes med mørkeræd. Frygten for om der findes farer vi ikke kan se, ligger dybt i os, at den er svær at bekæmpe, og denne dybe angst kan være meget svær at undertrykke når den først er sat i gear.

Sigmund Freud postulerede, at den menneskelige frygt for mørke lå i en manifestering af vores latente separations-angst. Vi mener ikke at frygten for mørket bunder i separations-angst alene, men derimod at det er et samspil imellem flere former for angst og tilpasset adfærd der spiller ind. Det faktum at mange mennesker har en latent angst for mørket, er faktisk ikke så svært at resonere, når man tænker lidt dybere over tingene. Der er tale om en dybere instinktiv frygt for mørket, som langt de fleste mennesker underbevidst associerer direkte med frygt for døden. med andre ord, “Det Store Ukendte Mørke” der sluger os alle før eller siden! Det er hér gyserhistorierne fødes. Det er hér vores primale frygt for mørket giver fødsel til historier der skræmmer os, fantasiens advarsler om hvad der kan ske når vi bevæger os ud i det ukendte – det er her vores evne til at skabe mentale forestilliner meget let løber af med os. Som vi forsøger at skabe en mental logisk forklaring for dét vi ikke kan se eller føle – det er hér virkeligheden meget let flyder sammen med vores fantasi, og det er hér vi intetanende skaber og manifesterer mentale fantasmer der bryder ind i vores virkeligheds-opfattelse.

Scotophobin

I 60’erne blev der lavet en række videnskablige forsøg rotter, med formålet at studere hvordan minder og generel hukommelse fungerer. Et af forsøgene gik ud på at præge rotter, som er naturlige nattedyr, til at udvikle frygt for mørke. Man mente at kunne påvise at mørkeræd var direkte forsaget ved tilstedeværelsen af et peptid hjernen kaldet scotophobin. Denne peptid-kæde af 15 aminosyrer var ansvarlig for at aktiverede forsøgsdyrenes frygt for mørke, ved at forstærke minder om ubehag.

Det skal dog siges, at disse eksperimenter senere er blevet kendt ufyldestgørende, og at der i dag ikke er noget officielt bevis for en peptid der kan udløse mørkeræd. Men selvom man ikke ikke kan forklare mørkeræd med en substans i hjernen, så er ur-frygten for mørket og døden utvivlsomt noget, der ligger latent i de fleste almindelige menneskers sind.

Tilpas i mørket

Der er dog mennesker der føler sig fint tilpas i mørket. For nogen er den rationelle erkendelse af, at den fysiske verden er den samme om vi kan se eller ej, nok til at overmande den underbevidste ængstelse. En af grundene til at mennesker let bliver ængstelige i mørke, er ikke mørket i sig selv, men tabet af en syns-sansen. Vi er normalt meget afhængige af netop visuelle sanser, og derfor føler vi os let sårbare og udsatte når vi frarøves muligheden for at kunne se.

Mennesker der er født blinde, har derimod ikke dette problem, da deres vante virkeligheds-opfattelse ikke hviler på deres visuelle stimuli. Vi kan derfor med ret stor sikkerhed erkende, at frygten for mørke, og for ikke at kunne se, er psykisk betinget. Men siden vi som art har lært at bekæmpe mørket og kulden med lys og ild, har vi søgt trøst i dette. På et meget tidligt stadie i vores arts udvikling, har vi måtte forbedret vores chancer for overlevelse ved at bekæmpe mørket. Frygten for at gå ind i mørket uden at kunne se, har hjulpet vores forfædre med ikke at falde i dybe afgrunde og dø – både metaforisk og meget bogstaveligt. Frygten for mørket var for vores tidlige forfædre ikke kun en frygt for fantomer og onde ånder, men ulve i skogene, dybe huller og afgrunde, og sovende bjørne i klippehuler og baghold fra andre mennesker og rovdyr. Der er tusind gode grunde til at vores urfædre udviklede en fobi for mørket, og det har været en af de tidlige psykologiske mekanismer der har hjulpet os fra ikke at uddø.

Det spirituelle mørke

Der er nogle folk der har en naturlig evne til at søge en bestemt form for dybere viden, specielt når det kommer til det spirituelle og det okkulte. Disse folk har en evne til at stikke nallerne i mørke afkroge, uden en angst for om der er noget der bidder dem, eller om de stikker nallerne i noget ækelt og ulækkert. Nogle mennesker har en meget mere udviklet søgende natur, som virker til at overskrive frygten for det ukendte. På et spirituelt plan har mange mennesker også arvet en dyb frygt for overnaturlige der skjuler sig i mørket. En frygt som kun er blevet forstærket af vores ambivalens for det ukendte, hvor vi bøde frygter og ønsker svar. Denne ambivalens ses tydeligt i gyserfortællinger og horror genren, hvor vi trygt kan udforske det overnaturlige der findes i mørket. Denne underholdning skaber ikke kun muligheden for at udforske vores frygt, men skaber også en kollektiv erkendelse af at der virkeligt ér noget at frygte – også selvom vi på det bevidste plan godt ved at det Hollywood ikke er virkelighed. Problemet er at vores kollektive erkendelse ligger latent i vores underbevidst, og aldrig komer til udtryk på en rationel måde. Du kan læse mere om dette i artiklen her på siden om Ånden i Glasset, som du kan læse om her.

De der vælger at udforske det spirituelle mørke, uden angst for hvad de finder, er ofte også de der er ligeglade med hvad andre mener og siger om dem. For man kan undslippe frygten for mørket, selv hvis man ikke føler den selv. Det er nemlig ofte sådan at de der søger mørket, stadig må leve med andre menneskers frygt. Fordømmelse og formaninger til de der arbejder i det spirituelle mørke, er heldigvis noget man vender sig til.

Mørket i den fysiske verden, og på det spirituelle plan, kan være både beroligende betrykkede. Arbejder man magisk med visualisering og meditation, kan fratagelsen af synet åbnes mere op for de øvrige sanser – og det giver et kæmpe spillerum i vores sind, hvor vi kan gøre det uhyre let at visualisere og manifestere ting ind i vores virkeligheds-opfattelse.
For dem, der gerne vil grave dybere i hvordan man kan arbejde med reel mørke og frarøvelse af ens sanser, kan vi anbefale at se nærmere på “sensory deprivation” og “perceptual isolation” – som kan give et enormt kick til ens magiske opvågenhed og arbejde.

Oprindelig artikel skrevet af Ræveðis I Maj 2014
Først udgivet i Skyggebladet Juni 2014 (ISSN 2246-6657)
Redigeret marts 2018 af Ræveðis og Stormheksen