Skyggesiderne | Den Danske Hekse Side

Ny ‘The Craft’-film på vej

Indtil videre lader der til at blive tale om en direkte fortsættelse der udspiller sig 20 år efter hændelserne i den første film, så der er ikke tale om en genindspilning som det i blev rygtet i 2018.

I en officiel udmelding fra Blumhouse og Columbia Pictures, lyder det at Zoe Lister-Jones er i færd med at skrive manuskript til en fortsættelse til ‘The Craft’ (red: på dansk ‘Den Onde Cirkel’), og at hun også forventes at instruere filmen. Indtil videre lader der til at blive tale om en direkte fortsættelse der udspiller sig 20 år efter hændelserne i den første film, så der er ikke tale om en genindspilning som det i blev rygtet i 2018.

Den originale film fra 1996 var med til at vække manges interesse for heksekunsten. Sammen med andre populære film, tv-serier og bøger fra 90’erne, var filmen en vigtig katalysator i skabelsen af den første moderne interesse-bølge for heksekunst på internettet, både herhjemme og i udlandet. Det nye forhøjede fokus på heksekunsten i medierne, og med reboots af serier som blandt andet ‘The Chilling Adventures of Sabrina’ på Netflix, oplever vi lige nu en ny forhøjet interesse for heksekunst, så det hvis vi skulle se en fortsættelse til ‘The Craft’ er det nok den bedste timing man kunne tænke sig!

I den første film fra 1996 følger vi Sarah Bailey (Robin Tunney), en 16 årig teenager med en smertefuld fortid. Hun er netop flyttet med sin far og stedmor til L.A. for at starte et nyt liv. Hendes nye skole er en katolsk high-school, og her kommer hun hurtigt i kontakt med tre andre piger, Nancy (Fairuza Balk), Bonnie (Neve Campbell) og Rochelle (Rachel True), der som Sarah også ser sig selv som outsiders. De hver især med deres egne skeletter i skabet, og har sammen formet et fællesskab omkring deres egen hekse-coven, hvor de mere eller mindre åbenlyst praktiserer heksekunst. De bemærker hurtigt at Sarah har naturligt stærke magiske evner, og inviterer hende til at blive en del af deres coven.

Efter Sarah bliver en del af gruppen opdager de at deres samlede kræfter nu giver dem en enorm magisk magt, og dermed muligheden for at påvirke deres omgivelser meget mere direkte med magi. Men som gruppen begynder at ændre deres verden omkring dem, begynder de også at opleve interne stridigheder som hurtigt udvikler sig meget dramatisk. (red: fuldstændigt som i mange af virkelighedens teenage-covens)

Download Galderstave og Magiske manuskripter gratis

Siden er tænkt som et knudepunkt for bevaringen af nordiske galderastave og magiske manuskripter.

For de der har en interesse for Galderstave og nordiske skyggebøger, er der et nyt projekt der måske er værd at følge lidt med i.

I samarbejde med Fornalder Selskabet er jeg begyndt at flytte indhold fra mit arbejde over på en ny hjemmeside: galdrastafir.org
Siden er tænkt som et knudepunkt for bevaringen af nordiske galderastave og magiske manuskripter, og i første omgang er det med specielt fokus på det islandske materiale der findes på området. Indholdet rækker i nogle tilfælde tilbage til 1600-tallet og længere endnu.

Det har i mange år været en dyb passion for mig at samle og undersøge dette materiale, og efter at have set hvordan der er folk der slår plat på at sælge digitale kopier af disse manuskripter, besluttede jeg mig for at gøre noget ved det. Derved begyndte jeg sidste år at arbejde med digital redigering og resturering af mange af de gamle manuskripther, og tilbyde dem som gratis PDF’er til folk på min Patreon side og på sociale medier.

Der gik ikke lang tid før jeg blev kontaktet af mine kollegaer fra Fornalder Selskabet, som meget gerne ville hjælpe med arbejdet, og derved blev projektet født og en hjemmeside sat op.

Formålet med siden har været at skabe en platform for indsamlingen og genudgivelsen af disse stave, med et klart henblik på at gøre indholdet gratis og tilgængeligt i bedst mulige kvalitet. Det betyder at alt indhold på siden enten falder under Creative Commerce eller Public Domain licenser, og at det er muligt at downloade alt i fuld opløsning.

Der bliver løbende offentliggjort nyt indhold på siden, som allerede byder på en del manuskripter og stave under sidens download-sektioner.

Se mere her:http://www.galdrastafir.org/

Et alternativt syn på verdenshjørner

De fire verdenshjørner spiller ofte en central rolle når man ser på den magiske udfoldelse iblandt hekse og andet troldfolk.

Verdenshjørnerne som en hjørnesten i den magiske praksis, er da også en tradition der både rækker lagt og vidt tilbage i historien, men det er også en praksis der har ændret sig en hel del afhængigt af tid og sted.

De fleste der har arbejdet med moderne heksekunst og ceremoniel magi, har med sikkerhed stiftet dette bekendtskab med de fire elementer, og ved at de spiller en central rolle i den moderne esoteriske fortolkning af verdenshjørnerne. Tilknytningen af elementerne til verdenhjørnerne er på mange måde en solid og brugbar magisk praksis, som man bestemt ikke bør tro der er noget galt med: Men graver man lidt mere specifikt i vores nordiske folkemagi, vil man bemærke at verdenhjørnernes betydning her i norden, ikke altid har været bundet til elementerne som vi ofte ser det i dag.

Snuser man i forskellige gamle bøger og manuskripter med nedskrevne overleveringer om magi og heksekunst, skal man ikke ret meget mere end 100 år tilbage i tiden, før man bemærker at tingene så lidt anderledes ud.
Betydningen af verdenhjørnerne i den danske og nordiske folkemagi, har ofte været mere flydende, end vi ser det i moderne heksekunst som er udbredt i dag. Dette kan nok forklares meget simpelt, ved at vi i disse moderne tider har en meget mere åben kommunikation blandt hekse og magikere.
Konsekvensen af dette er, at vi i nyere tid har oplevet en form for “streamlining” af heksekunstens esoteriske idéer. Med den store eksponering, har de mere populære tilgange også haft meget bedre vilkår for at forme en slags “standardisering” af hvordan “man gør” når man arbejder med magi og heksekunst. Før i tiden var kommunikation blandt udøvere af magi og heksekunst dog meget mere sparsom, hvilket sjovt nok betød at der var meget større alsidighed og variation i lokale traditioner. Men til trods for mange forskellige udlægninger, finder man stadig en rød tråd i mange ting.

Jeg har her forsøgt at finde frem til de største fællesnævnere som man kan se i både Dansk, Norsk og Svensk folkemagi, og samle den i denne tekst.

I stedet for de fire elementer, har livets og den daglige tilværelse haft en større rolle i verdenshjørnernes betydning. Ofte har alle fire verdenhjørner været specielt tilknyttet vinden, og denne har haft en stor betydning for magisk arbejde. Vinden har være med til at bestemme hvornår det bedst kunne betale sig, at arbejde med bestemte former for magi. Ligeledes som årets gang, månen faser, ugens dage og sågar tiden på døgnet har haft en stor betydning, har vinden været meget vigtig for at sikre ens magiske succes.

Man kunne så let fristes til at tro, at vindenes betydning for 100+ år siden, som havde en solid forbindelse til den græske mytologi, og dennes klare tolkning af vindene og deres betydning – men faktisk lader det ikke til at være tilfældet her i Norden.

Men hvad har den røde tråd så været i os nordboers opfattelse af verdenshjørnerne i trolddom og heksekunst?

Herunder har jeg lavet en kort sammenfatning, som er noget jeg stykket sammen over årene. Det er kort baseret på de største sammenfald og overlap jeg har kunne finde igennem mine studier i nordisk folkemagi.

Jeg har også arbejdet på en mere omfattende gennemgang, hvor jeg kommer med flere direkte praktiske eksempler, men det er noget jeg har valgt at holde lidt hen til en bogudgivelse der er på horisonten (Nej, jeg ved ikke nøjagtigt hvornår det bliver endnu).

I NORD var arbejdet ofte fokuseret på MODSTAND. Her var det muligt at holde éns fokus klart, specielt hvis det var rettet imod fjender og MODSTANDERE. Disse behøvede dog ikke altid at være andre mennesker, men kunne også være sygdomme og fysiske lidelser. I NORDENVINDEN kunne man dog kun bekæmpe allerede eksisterende MODSTAND i livet, og derfor var det ikke anbefalet at man søgte at udføre forebyggende magi når vinden står i NORD. Skulle man indsamle materialer, f.eks. skære stave af træ eller samle magiske urter, var det anbefalet at man skar disse fra plantens NORDLIGE side. Arbejdet i NORD var kendetegnet som værende offensiv i natur, med stærk fokus på aktive handlinger, bevægelse og de reaktioner disse kunne medføre.

I SYD var arbejdet rettet mod udøveren selv, eller dem der blev udført trolddom på vegne af. Her kunne man arbejde direkte med sig selv og de der stod én nærmest. I SYD var det særdeles velegnet at arbejde med beskyttelses-magi. Man kunne også søge at påvirke familieforhold eller private sager her, og forsøge at holde på DEN GODE LYKKE. Her ville man styrke selvkontrollen, og påvirke både KROP og SIND. De der søgte at beskytte sig selv imod skade fra skade andre, startede ofte deres arbejdede i SYD, for derefter at rette deres besværgelser mod NORD eller VEST, hvor modstanden ofte ville komme fra.

I ØST kunne man søge svar og løsninger på sindets dybere spørgsmål og lyster. Det var her arbejdet med KÆRLIGHEDS-magi og spådomme var stærkest, og her at fremtiden lettest var at se. Her kunne man finde ens tilkommende, binde kærligheden og sikre sig at HELDET var på éns side. Man skulle blot huske at holde en balance imellem HELD og KÆRLIGHED – for man var af den overbevisning at hvis man skabte for stor ubalance, ville ens HELD komme på bekostning af KÆRLIGHEDEN, eller omvendt. I ØST søgte man også arbejde med FRUGTBARHEDEN og at påvirke de ting i livet og hverdagen som man ønskede skulle vokse, gro og give afkast.

De der søgte viden om VEST blev ofte ledt til at tro at der ikke var noget at komme efter. Men søgte man uanset opdagede man det lurende MØRKE. Råddenskaben og verdens vedderstyggeligheder lå altid på lur i VEST, som et MØRKT og fælt væsen man skulle vogte sig imod. VESTENVINDEN var den konstante modstand drevet af hulrygget kujoneri, løgn og bedrag. Med VESTENVINDEN fulgte altid den DEN SORTE LYKKE, hvor uheld, ulykker og DØDEN snart lå i vente, for de der ikke vidste bedre end at søge i blinde. At beskæftige sig med VESTENVINDEN var ikke at tilråde, og kun for de få der havde absolut viden til at handle uden et gran af frygt.

Lav dit eget Ouija-board

Efter vores artikler om Ånden i Glasset og Sådan spiller du Ånden i Glasset, har vi fået en del henvendelser fra folk der efterspørger steder hvor man kan anskaffe sig et klassisk Ouija-board.

Selvom Ouija er forhandlet af Hasbro, som er en stor forhandler af diverse brætspil mm. er det klassiske Ouija-board faktisk ikke noget der er så populært her her i Europa.

Er man ude efter det klassiske bræt fra Hasbro, kan man dog finde det steder som Amazon og Ebay. Det er også muligt at finde en hel masse alternative “spirit boards” i forskellig kvalitet, som kan købes online og sendes til Danmark. Dog er det meget svært at finde disse med Æ, Ø og Å.

Vi ville meget gerne have kunne give folk muligheden for at kunne købe denne type bræt til at spille ånden i glasset – men da DDHS er et frivilligt foretagende drevet under en organisation der ligeledes ikke har til hensigt at forhandle produkter, er det destvære ikke noget vi kan sætte i gang.

Vi har dog ressourcerne til at producere et grafisk design i høj kvalitet, som kan bruges til at udskrive en skabelon, og tilbyde denne som gratis download. Således kan enhver der har lyst og mulighed komme til at lave sit eget Ouija-board med det danske alfabet. Da Ouija teknisk set er under Copyright har vi valgt ikke at inkludere navnet på de endelige tryk-filer.

Du kan hente trykfilen direkte her på siden. Denne er lavet i vektor-grafik, hvilket betyder at den kan skaleres nærmest uendeligt uden tab af kvalitet, og derfor er velegnet til højkvalitets tryk. For dem der har adgang til lidt mere avanceret udstyr, kan filen sågar bruges til at lave en laser-gravering i træ, profil-udskæring i plat mm.

PDF-filen kan selvfølgelig også let printes ud på et ganske almindeligt ark printer, og herefter laminere eller bruges som skabelon til at brænde i træ med en hånd-brænder eller lignende.


Download
⮋ OUIJA.PDF ⮋

 


Vintage fotos af Alexandriansk Wicca

Jeg faldt for nyligt over en god lille samling af fotos, som giver et lille inblik i klassisk Alexandriansk Wicca. Mange af billederne er set før i forskellige bøger og på hjemmeside, men siden jeg var i stand til at finde en god samling af dem, tænkte jeg at det var værd at dele dem. Man kan argumentere for at billederne har både historisk og kulturel værdi, men på mange måder er de også en kuriøsitet set med moderne øjne.
Af personer der er værd at bemærke i billederne, er selvsagt Alex og Maxine Sanders, men det er også værd at bemærke billeder fra initieringen af en ung Janet Farrar.

Er MOONSISTERS blevet hijacket?

De der er bekendt med det Danske hekse miljø, kender med sikkerhed også Moonsisters.
En gruppe der har eksisteret i snart 10 år, og hvis medlemmer har været drivkraften bag forskellige events og arrangementer for danske hekse over årene.
Med deres meget personlige tilgang til heksekunst, har Månesøstrene de sat sig på deres helt egen niche.
Selvom gruppen udadtil ligner et typisk Wiccansk Coven, er deres tilgang til heksekunsten noget anderledes. Et af Månesøstrenes formål er at give plads til at arbejde med heksekunsten ud fra ens egen intuition, og derved lade inspirationen til heksekunsten “komme indefra”. Det udelukker ikke at inspiration kan hentes adres steder fra, men betyder at gruppen ikke er bundet til en bestemt etableret tradition. For Månesøstrene er arbejdet med heksekunsten fokuseret på individet, og hele samarbejdet i gruppen er baseret på medlemmernes individuelle tillid, fælles respekt og forståelse.
Månesøstrene, eller Moonsisters som de ofte kalder sig selv, så første gang dagens lys tilbage i starten af 2009.
Formet af et ønske om at arbejde mere i dybden med med den kvindelige guddommelighed og heksekunsten deri. Månesøstrene blev oprindeligt dannet af Linea ‘Alfelys’ og Helle ‘Hexe Hedenlil’, som tidligere havde arbejdet sammen i Hekse-gruppen Valravn (2006-2007).

Helle og Linea sommeren 2009

Efter Valravn afsluttede sit samarbejde og lukkede ned, begyndte Linea og Helle at sysle med tankerne om at danne et nyt samarbejde. Moonsisters blev det endelige resultat. Linea og Helles følelse af et ‘fælles kald’, fik dem hurtigt til at arbejde på at styrke dette, til at tiltrække flere ligesindede.

Billede fra Moonsisters “Book of Shadows”

Efter Linea og Helle tilbage i 2009 udførte deres første ritual for at styrke dette kald, gik der ikke lang tid før andre månesøstre ‘hørte kaldet’, og snart voksede gruppen.

Linea ved det første Moonsister ritual i 2009

Over årene har Månesøstrene som sagt markeret sig tydeligt i det danske heksemiljø, da de ikke er kede af at vise omverdenen hvem de er og hvad de laver.
Selvom meget af deres interne arbejde ikke deles fuldt ud i det offentlige rum, har de gjort meget ud af at tage mange stemningsbilleder og lave små film, der kort viser og forklarer nogle af de ting de har arbejdet med.
I denne forbindelse har de sociale medier selvsagt været et stærkt værktøj for Månesøstrene.
Allerede tilbage i 2009 da Linea og Helle fandt sammen, besluttede de sig for at lave en YouTube kanal til at dele deres tanker og idéer.
Kanalen findes stadig under brugernavnet LineHeXe på YouTube, og viser pt. stadig mange af deres gamle videoer, der vidner om Moonsisters udvikling siden begyndelsen.
Med tiden har Moonsisters udviklet sig en del.
Nye medlemmer er kommet til, og tidligere aktive medlemmer har forladt det tætte samarbejde. Dog har medlemmerne af Moonsisters den opfattelse, at er man først initieret som Moonsister, er man altid en Moonsister. Således valgte Linea efter nogen tid af flytte fra Danmark, og bor nu udenlands. Dog holder hun stadig kontakten med de andre Moonsisters i Danmark, og har været på besøg i ny og næ. Flere aspiranter har også prøvet kræfter med gruppen, uden at gå videre med indvielsen som Månesøster.
Den seneste inkarnation af gruppens aktive medlemmer har været Helle “Hexe Hedenlil”, Nanna “Stonechild”, Janni “Disa” og Thaniya “Dragelys”, som sammen har de holdt Moonsisters kørende over de seneste år.

tv. Helle “Hexe Hedenlil”, mtv. Thaniya “Dragelys”, mth. Janni “Disa”, th. Nanna “Stonechild”

De har været fælles om at administrere gruppens Facebook side, hvor alle havde lige adgang som administratorer.
Det samme gjorde sig gældende for deres Youtube-kanal, hvor alle havde fuld adgang til administrator kontoen. Nøgleordet var tillid og frihed.
Ud over arbejdet med Moonsisters på sociale medier, har de fire medlemmer også siddet som administratorer på Facebook-gruppen Danske Hekse, som mange nok også kender.
Folkene bag Moonsisters har ud over det interne arbejde, ligeledes stået for flere forskellige arrangementer ude i det brede hekse-miljø. Blandt andet har gruppen været aktive i at arrangere heksemøder rundt om i landet, hvor hekse fra alle livet veje kunne mødes og dele erfaringer. Moonsisters har også været drivkraften bag Heksefestivallen mm.

Men for nyligt skulle tingene vise sig at tage en noget uventet drejning.

I starten af Juli 2018 har gruppen flere interne snakke omkring et “jubilæums ritual”. Traditionen i Moonsisters ér den at der hver sommer afholdes et specielt ritual for gruppens medlemmer. Det startede med det første ritual som Linea og Helle lavede sammen, og udviklede sig som der kommer flere medlemmer af Moonsisters.
Da 2018 ville være den 10. gang ritualet blev holdt, udviste Helle et ønske om at holde et jubilæums-ritual. Der opstod dog imidlertid en konflikt omkring dette, der udviklede sig til en intern debat i gruppen. Nanna ville ikke vedkende sig ønsket om at holde et 10ende jubilæums-ritual, hvilket var til stor skuffelse for Helle som havde været en del af det første ritual da det blev afholdt.
Janni og Thaniya bakkede op omkring Helle, og talte for at afholde en 10ende jubilæums ritual, men blev ligeledes mødt af modstand fra Nanna. Debatten afsluttes ret ophedet, og gruppens medlemmer trækker sig tilbage og får i seng for at hvile og slikke sår.
Næste dag går det dog op for Thaniya, Janni og Helle, at de ikke længere har adgang til deres Facebook grupper, ikke længere har administrator-ret til Moonsisters Facebook side.
De kan heller ikke logge ind på deres fælles Google og YouTube konto mere. Nanna har fjernet deres administratorrettigheder, og ændret kodeord så hun nu er den eneste med adgang.

Screenshots af Thaniya’s beskeder om nattens ændringer på Facebook.

Såret over at se det arbejde hun har lagt i Moonsisters i godt 10 år, gør Helle det klart for Nanna i en Messenger samtale, at ALLE Moonsisters skal have adgang på lige vilkår, ellers er der ikke fælles tillid i gruppen. Nanna lader dog ikke til at bære noget ønske om at give de andre adgang til siderne igen, og vælger at fastholde kontrollen over Moonsisters sider på de sociale netværk, under den udmelding at hun har “juridisk ret”.
Herefter bryder kommunikationen med den rasterende gruppe og Nanna helt sammen
– og de tre tilbageværende Moonsisters har svært ved at tro på hvad der er sket. Dog er de enige om at de vil fortsætte deres arbejde. De downloader alle billeder og materiale de kan fra den gamle offentlige side som de har mistet, og former nu en ny Facebook side som du kan finde her: https://www.facebook.com/MoonsistersDK
Hele denne sag som den foreligger her, har vi fået udlagt ved interviews med Janni, Thaniya og Helle, som har fortalt deres siden af historien til Den Danske Hekse Side.
Efter vi havde en snak omkring tingene, blev vi enige om at situationen var kommet så langt ud, at den eneste løsning var at fortælle åbent om det.
For os der har fulgt Moonsistes udvikling over årene, er det bedrøvende at se hvordan interne stridigheder kan få følger som dette. Uden at overdramatisere hvad der er sket, og ud fra alle de ting vi har fået indblik i, er det tydeligt for os at Moonsisters sociale netværk er blevet overtaget – ja ligefrem hijacket af ét af gruppens medlemmer. Dette lader til at være sket som et modsvar til interne stridigheder, og som situationen er lige nu lader det ikke til at de tre tilbageværende medlemmer af Moonsisters har mulighed for at komme i dialog med Nannna på en måde hvor de kan få kontrol over deres sider igen.
Fra redaktionens side, synes vi dog at det ville være unfair hvis vi ikke også forsøgte at få Nannas side af historien.
Derfor kontaktede vi hende direkte, for at stille et par spørgsmål. Nanna var dog ikke nær så villig til at fortælle om forløbet, som de øvrige medlemmer af Moonsisters.

Her følger et vores samtale med Nanna over Messenger:


An (Den Danske Hekse Side): Hvis man følger jer på sociale medier kan man jo se at i normalt er meget åbne omkring hvad i foretager jer. Men man kan heller ikke undgå at bemærke at der er sket et eller andet på det seneste. Vi har talt med Janni, Thaniya og Helle omkring det, og de siger at du har fjernet dem som som administratorer på både Moonsisters facebook side, og jeres youtube side. Det er sket efter at i har haft interne uoverensstemmelser. Er det noget du kan bekræfte?
Nanna: Det er korrekt. Alt har en årsag,... oss dette...
An (Den Danske Hekse Side): Vi har som sagt fået “den anden side” af historien ud fra hvad de andre moonsisters har fortalt. Den side af historien fortæller at du har hijacket moonsisters facebook side og youtube kanal imod de andres gode vilje. Du bekræfter selv at det er sket. Har du lyst til at udlægge din side af historien og fortælle mig hvad din begrundelse for at have gjort det er? Og hvordan du mener det kan retfærdiggøres at foretage en hijacking af moonsisters sociale medier?
Nanna: Det er noget af en version du har der... Nej... Det er en ting mellem månesøstrene... Der er ikk nogen der har "hacket" noget. Den korte version er at jeg har de juridiske rettigheder til både Facebook side, Facebook gruppen og youtube og derfor har beholdt disse. Men det er en sag mellem os månesøstre og ikke resten af verden.
An (Den Danske Hekse Side): Der er ingen der siger du har hacket siderne - ordet jeg brugte var “hijacket”. Jeg kan godt forstå at det er en sag du gerne vil holde internt i Moonsisters, men alle øvrige medlemmer af Moonsisters vi har talt med har en anden holdning. Juridiske rettigheder eller ej ændrer ikke på hvordan tingene har udspillet sig i følge de andre vi har snakket med. Blandt andet bekræfter de at jeres YouTube kanal oprindeligt blev lavet af Linea og Helle. Det kan man også se hvis man slår det oprindelige brugernavn "LineaHeXe" op på youtube. De andre siger også at du fik adgang til siden på lige fod med alle andre, men har valgt at tage fuld kontrol over den og indføre totrins godkendelse med din egen telefon. Jeg er ikke sikker på det er sådan man får juridisk ret Det er derfor jeg spørger dig om du vil komme med din side af historien om hvad der er sket, eller om du vil stå på at du har juridisk ret og ikke udtale dig mere? Uanset hvad er vi ved at skrive en artikel om handlingsforløbet og du kan vælge om du vil have din side af historien med eller ej.
Nanna: Der er altid flere sider af en sag. Oss i denne. Og jeg slikker lige nu dybe sår, forårsaget af nogen jeg holder ufattelig meget af. Det er ikke en sag mellem dig og mig, og slet ikke noget der vedkommer hele verden ... At du vælger at skriver en beretning omkring det, skader blot mere end det gavner. Det er en sag mellem månesøstrene... Og Husk... Tomme tønder buldrer altid mest... Og det betyder ikke at det nødvendigvis derfor er mest sandt eller mest rigtigt det de buldrer ud med. Og de der peger fingre af andre, skal huske at de har flere fingre pegende mod sig selv... Jeg vil ikke sige andet end at jeg som Månesøster på lige fod med linie med de andre, har beholdt side, gruppe og youtube... Fordi jeg er en Månesøster og fordi jeg har de juridiske rettigheder til det. Fordi jeg stadig er og i fremtiden forbliver en Månesøster blot med en anden gren end de andre. Hvad de andre så bilder verden ind står for deres regning. Jeg ønsker ikke at sværte nogen til. Men blot holde på min ret. Nemlig at jeg er en Månesøster på lige fod med de andre... Må tiden læge deres vrede... Lige nu græder mit hjerte af sorg. Men mine sår bliver for håbentlig med tiden mindre smertefuld.
An (Den Danske Hekse Side): Jeg kan godt forstå hvis det er frustrerende at der kommer nogen udefra og graver i tingene. Men jeg er sikker på at hvis der havde været konsensus iblant Moonsisters om at dette skulle holdes internet, så havde vi ikke haft den her samtale. Men for at jeg skal skal jeg forstå det korrekt: Betyder det at der er opstået en splittelse i Moonsisters, og at Janni, Thaniya og Helle har deres egen moonsisters gruppe? Hvis i hver repræsenterer en forgrening af moonsisters, må jeg så spørge hvem der er en del af din gruppe ud over dig selv? Så ligger problemet jo i at afgøre hvem der har ret til sociale medier mm. når en gruppe deles på den her måde. Udefra ser det umiddelbart ud til at du har valgt at stikke af i en ny retning og tage de sociale medier med dig fordi du kan. De andre føler at de sidder tilbage og har mistet kontrollen over et fælles arbejde til en person.
Nanna: Du er nødt til at stoppe dig selv her... Alle Månesøstrene er og forbliver alle Månesøstre af samme tradition. Nu og altid.
An (Den Danske Hekse Side): Men hvordan kan det så være at alle månesøstrene ikke længere har adgang til jeres fælles sociale netværk på Facebook og YouTube?
Nanna: 
An (Den Danske Hekse Side): For lige at opsummere: Er det korrekt at du er den eneste der har administrator adgang til moonsisters oprindelige facebook side og youtube kanal? Selv om youtube kanalen oprindeligt er skabt af linea og helle, mener du så stadig at du har den juridiske ret til at fjerne de andres adgang til kanalen uden at snakke med dem om det først? Hvis du ikke kan eller vil svare på spørgsmålene. bliver jeg nødt til at skrive i min artikel at du ikke ønskede at udtale dig og svare på spørgsmålene. Lad mig høre om du har mere at tilføje. Hører jeg ikke mere fra dig i dag, så tager jeg det som at du ikke ønsker at tale mere om sagen og skriver artiklen færdig.
Nanna: Jeg har ikk mere at sige... Interessant er det, at havde situationen været omvendt i forhold til juridisk ejerskab over side, gruppe og youtube, havde de andre brugt nøjagtig samme argument, og der ikke været ramaskrig. Jeg har ikke "taget noget fra andre, blot beholdt hvad der allerede var mit. Tænk over det når du skriver.

Opsumering:

Som følge af interne stridigheder i Moonsisters, har Nanna valgt at fjerne de tre ovrige medlemmer, Janni, Thaniya og Helle fra følgende sider på Facebook:
https://www.facebook.com/Månesøstrene-MoonSisters-Witchcraft-1638648573130042/https://www.facebook.com/groups/DANSKEHEKSE/https://www.facebook.com/Danske-Hekse-389736417777045/
Ydermere har Nanna taget kontrollen over Moonsisters Google konto registeret til lineahexe@gmail.com – og derved også gruppens Gmail, Google+ konto og YouTube Kanal
https://www.youtube.com/user/LineaheXehttps://plus.google.com/u/0/+MoonSistersDenmarkWitchcraft
Hvis du vil følge de tre resterende Moonsisters på deres nye side, kan du finde den her: https://www.facebook.com/MoonsistersDK/
Vi håber selvfølgelig stadig på at Moonsisters kan få adgang til deres sider på sociale netværk igen. Men som situationen er lige nu er det uvist om det bliver muligt.
Skrevet D.29. Juli 2018 af An “Siddersken” Enlil for Den Danske Hekse Side

Magiske rågetærter

En opskrift til alle køkkenhekse der søger at få drømme til at gå i opfyldelse. Vi søger at bruge rågens egenskaber til at søge og finde den viden og indsigt vi behøver, for at kunne fange vores drømme.
Opskriften kan også hjælpe til generelt at styrke din forbindelsen til drømmenes verden.

Vær sikker på at du er klar og direkte i dine intentioner når du arbejder,
og husk at vise din respekt for dyret som du arbejder med, for rågen er også en spøgefugl som godt kan finde på at tage dig ved næsen.

1.
Skær brystkødet fra skroget og gør rent til brug. Imens du arbejder med fuglen skal du hvisker eller synger du de drømme du jager til rågen.
Husk at lytte til dyret så du lærer det at kende.

2.
Forbered en god marinade af løg, peber, salt jomfruolie, en god squis engelsk sauce og et drys timian.
Tilsæt yderligere krydderier efter ønske og behov.
Hvisk eller syng igen sagte om dine drømme, imens du blander din marinade.

3.
Put kødet i marinaden, og anbring det i køleskabet, gerne omkring 7-8 timer som minimum. Imens kødet marinerer, bør du tage dig tid til at sidde udenfor (gerne et sted med råger).
Her skal du søge hvordan du bedst formulere dine ønsker om indsigt til rågen. Brug eventuelt tarok, runer, meditation eller en udesidning i skoven,
alt du kan for at klargøre hvordan du kan fokusere dine intentioner.

4.
Giv kødet en god brunering i jomfruolie og smør imens du hvisker eller synger dine ønsker om indsigt og perspektiv, som skal hjælpe med at fange dine drømme. Put eventuelt løg på panden for at give kødet en god sødme.

5.
Når kødet er brunet godt af, tilsætter grøntsager du gerne vil have med i din tærte, på panden.
Blomkål, broccoli, kål, gulerødder eller krydderurter efter dine behov og ønsker.

6.
Tilsæt fløde på panden, og jævn det hele til en mellem-lind konsistens, som kan fyldes i din tærte. Imens du rører og jævner, kan du med fordel visualisere dine ønsker om indsigt i form af en råge. Se hvordan den jager dine drømme rundt og rundt i cirkler, for til sidst at forene sig og smelte sammen med dem.

7.
Udform en butterdejs-tærte, og put dit fyld deri. But eventuelt en smule skimmelost i toppen, da det går godt med råge. Som du lukker toppen af tærten med et butterdejs-låg, skal du se for dig hvordan rågen holder den viden du søger, og skjuler den under sine vinger.
Tak den, og vent et øjeblik og lyt om den har et ønske til gengæld for dens hjælp. (se nederst i teksten for for mere om dette)

8.
Lig eventuelt et par skiver bacon på låget, og bag tærten i ovnen ved omkring 150-200 grader. Da jeg ikke kender din oven, ved du nok bedst selv hvornår den er færdig. Imens tærten bager, bør du bruge tiden på at rydde op efter dit arbejde, imens du hvisker eller synger din tak til rågen for dens arbejde.

9.
Tærten serveres og spises. Imens du spiser, skal du kunne se for dit indre syn, hvordan rågen åbner sine vinger og basker med dem, således du kan gribe svarene du søger. Rågetærte smager derudover fantastiske med en god mørk øl og kartoffel-rösti som tilbehør.
Velbekomme!

10.
Inden du spiser op, bør du huske at levne et stykke af tærten. Dette skal du bringe til skoven som takkeofring for arbejdet rågen har gjort dig. Når du nu er i gang, kan du lige så godt bring øl eller vin til de små også, såvel som nogle bær og frugter til skovens dyr.

Ønsker til gengæld:
Hvis rågen vil have et ønske til gengæld, bør du opfylde det så hurtigt du kan.
Oftest er ønsker til gengæld meget basale, men er det meget kompliceret, og noget du kan se du ikke kan overkomme, eller slet og ret føler dig utilpas med: Så bør du frigive rågen fra dens opgave. Fortæl rågen at dens opgave er løst,
og fortsæt med opskriften – men du må IKKE spise tærten når den er færdig.
Derimod skal du lade den nedkøle, og efterfølgende bringe den til et passende sted i skoven. 

Efterlad her tærten som et offer til skoven og til rågen
– og sig dine tak for den tid.

Tanker om Mørket

“Mørk- og lys-magi mister al betydning,
når vi indser at frygten for ondsskaben i mørket
blot gør os blinde for ondsskaben i lyset.”

Vi havde egentligt en intention om at skrive en artikel med fokus på vintermørket, hvor vi ville se på hvordan vi påvirkes af lyset her på den nordlige halvkugle. Blandt andet hvordan f.eks. D-vitamin mangel forsages af  mangel på sollys, og hvordan det kan medføre depression mm. Men som vi kigge nærmere på emnet, satte det hurtigt skub i andre tanker omkring mørke og frygt.

Der var også en masse ting, som vi kunne have berørt omkring årstiderne, og hvordan mørket og døden spiller en stor del i hedenske traditioner, og hvordan heksekunsten er påvirket af disse gamle traditioner. Men den vinkel vi endte med at tage, blev lidt en anden end først planlagt. I sidste ende blevet til et mylder af tanker omkring mørket, som started med udgangspunkt i nyctophobia og frygten for det ukendte, og ender i det spirituelle mørke.

Frygten for mørket er helt naturlig

Nyctophobia (mørkeræd) kan ses som et overlevelses-instinkt, som et basalt ur-instinkt om man vil. Frygten for mørket har hjulpet vores forfædres overlevelse, ved at hjælpe dem med at undgå farlige situationer. Men nu til dags er det nok de færreste af os der skal frygte at blive ædt af rovdyr i skoven, eller falde over en sovende bjørn som vi udforsker en klippehule. Men vi ikke bare slukke for dybe instinkter vi har udviklet for millioner af år siden.

Frygten for mørket er i bund og grund en helt almindelig angst for det ukendte, som de fleste har oplevet på et eller andet tidspunkt i livet.
Vi har en naturlig evne til at frygte det vi ikke kender, og det vi ikke kan forstå. For mange kan det udvikle sig til en ubegrundet angst for ting der ikke nødvendigvis er synlige eller en del af vores fælles opfattelse af virkeligheden – men det stopper ikke nogle menneskers hjerne for at frygte om der måske står noget lige bag dem i mørket og ånde dem ned i nakken. Det er de skjulte ting, der kan springe ud af intet, og uventet konfrontere os, som til tider kan skræmme os. Som rationelt tænkende menneske, kan man got se at det ofte er en ubegrundet frygt – og at det i mange tilfælde kan være en mental projektion af noget helt andet i vores liv. Frygten for at miste dem vi holder af, blive tvunget ud af vores vante omgivelser, eller miste kontrollen over vores eget liv, er ikke noget vi bør gå og bekymre os over hver eneste dag, men hvad end vi vil det eller ej, er det ofte noget vores underbevidsthed vender for os ganske ofte. Uden vi er bevidst om det, er der nogle dybe mekanismer i de fleste menneskers underbevidsthed, som kan tvinge os til at mærke frygt og angst ved at projicere sig ind i vores virkeligheds-opfattelse – ofte når vi er alene eller i forvejen er ekstra vagtsomme.

Det her den mest basale frygt der ofte forbindes med mørkeræd. Frygten for om der findes farer vi ikke kan se, ligger dybt i os, at den er svær at bekæmpe, og denne dybe angst kan være meget svær at undertrykke når den først er sat i gear.

Sigmund Freud postulerede, at den menneskelige frygt for mørke lå i en manifestering af vores latente separations-angst. Vi mener ikke at frygten for mørket bunder i separations-angst alene, men derimod at det er et samspil imellem flere former for angst og tilpasset adfærd der spiller ind. Det faktum at mange mennesker har en latent angst for mørket, er faktisk ikke så svært at resonere, når man tænker lidt dybere over tingene. Der er tale om en dybere instinktiv frygt for mørket, som langt de fleste mennesker underbevidst associerer direkte med frygt for døden. med andre ord, “Det Store Ukendte Mørke” der sluger os alle før eller siden! Det er hér gyserhistorierne fødes. Det er hér vores primale frygt for mørket giver fødsel til historier der skræmmer os, fantasiens advarsler om hvad der kan ske når vi bevæger os ud i det ukendte – det er her vores evne til at skabe mentale forestilliner meget let løber af med os. Som vi forsøger at skabe en mental logisk forklaring for dét vi ikke kan se eller føle – det er hér virkeligheden meget let flyder sammen med vores fantasi, og det er hér vi intetanende skaber og manifesterer mentale fantasmer der bryder ind i vores virkeligheds-opfattelse.

Scotophobin

I 60’erne blev der lavet en række videnskablige forsøg rotter, med formålet at studere hvordan minder og generel hukommelse fungerer. Et af forsøgene gik ud på at præge rotter, som er naturlige nattedyr, til at udvikle frygt for mørke. Man mente at kunne påvise at mørkeræd var direkte forsaget ved tilstedeværelsen af et peptid hjernen kaldet scotophobin. Denne peptid-kæde af 15 aminosyrer var ansvarlig for at aktiverede forsøgsdyrenes frygt for mørke, ved at forstærke minder om ubehag.

Det skal dog siges, at disse eksperimenter senere er blevet kendt ufyldestgørende, og at der i dag ikke er noget officielt bevis for en peptid der kan udløse mørkeræd. Men selvom man ikke ikke kan forklare mørkeræd med en substans i hjernen, så er ur-frygten for mørket og døden utvivlsomt noget, der ligger latent i de fleste almindelige menneskers sind.

Tilpas i mørket

Der er dog mennesker der føler sig fint tilpas i mørket. For nogen er den rationelle erkendelse af, at den fysiske verden er den samme om vi kan se eller ej, nok til at overmande den underbevidste ængstelse. En af grundene til at mennesker let bliver ængstelige i mørke, er ikke mørket i sig selv, men tabet af en syns-sansen. Vi er normalt meget afhængige af netop visuelle sanser, og derfor føler vi os let sårbare og udsatte når vi frarøves muligheden for at kunne se.

Mennesker der er født blinde, har derimod ikke dette problem, da deres vante virkeligheds-opfattelse ikke hviler på deres visuelle stimuli. Vi kan derfor med ret stor sikkerhed erkende, at frygten for mørke, og for ikke at kunne se, er psykisk betinget. Men siden vi som art har lært at bekæmpe mørket og kulden med lys og ild, har vi søgt trøst i dette. På et meget tidligt stadie i vores arts udvikling, har vi måtte forbedret vores chancer for overlevelse ved at bekæmpe mørket. Frygten for at gå ind i mørket uden at kunne se, har hjulpet vores forfædre med ikke at falde i dybe afgrunde og dø – både metaforisk og meget bogstaveligt. Frygten for mørket var for vores tidlige forfædre ikke kun en frygt for fantomer og onde ånder, men ulve i skogene, dybe huller og afgrunde, og sovende bjørne i klippehuler og baghold fra andre mennesker og rovdyr. Der er tusind gode grunde til at vores urfædre udviklede en fobi for mørket, og det har været en af de tidlige psykologiske mekanismer der har hjulpet os fra ikke at uddø.

Det spirituelle mørke

Der er nogle folk der har en naturlig evne til at søge en bestemt form for dybere viden, specielt når det kommer til det spirituelle og det okkulte. Disse folk har en evne til at stikke nallerne i mørke afkroge, uden en angst for om der er noget der bidder dem, eller om de stikker nallerne i noget ækelt og ulækkert. Nogle mennesker har en meget mere udviklet søgende natur, som virker til at overskrive frygten for det ukendte. På et spirituelt plan har mange mennesker også arvet en dyb frygt for overnaturlige der skjuler sig i mørket. En frygt som kun er blevet forstærket af vores ambivalens for det ukendte, hvor vi bøde frygter og ønsker svar. Denne ambivalens ses tydeligt i gyserfortællinger og horror genren, hvor vi trygt kan udforske det overnaturlige der findes i mørket. Denne underholdning skaber ikke kun muligheden for at udforske vores frygt, men skaber også en kollektiv erkendelse af at der virkeligt ér noget at frygte – også selvom vi på det bevidste plan godt ved at det Hollywood ikke er virkelighed. Problemet er at vores kollektive erkendelse ligger latent i vores underbevidst, og aldrig komer til udtryk på en rationel måde. Du kan læse mere om dette i artiklen her på siden om Ånden i Glasset, som du kan læse om her.

De der vælger at udforske det spirituelle mørke, uden angst for hvad de finder, er ofte også de der er ligeglade med hvad andre mener og siger om dem. For man kan undslippe frygten for mørket, selv hvis man ikke føler den selv. Det er nemlig ofte sådan at de der søger mørket, stadig må leve med andre menneskers frygt. Fordømmelse og formaninger til de der arbejder i det spirituelle mørke, er heldigvis noget man vender sig til.

Mørket i den fysiske verden, og på det spirituelle plan, kan være både beroligende betrykkede. Arbejder man magisk med visualisering og meditation, kan fratagelsen af synet åbnes mere op for de øvrige sanser – og det giver et kæmpe spillerum i vores sind, hvor vi kan gøre det uhyre let at visualisere og manifestere ting ind i vores virkeligheds-opfattelse.
For dem, der gerne vil grave dybere i hvordan man kan arbejde med reel mørke og frarøvelse af ens sanser, kan vi anbefale at se nærmere på “sensory deprivation” og “perceptual isolation” – som kan give et enormt kick til ens magiske opvågenhed og arbejde.

Oprindelig artikel skrevet af Ræveðis I Maj 2014
Først udgivet i Skyggebladet Juni 2014 (ISSN 2246-6657)
Redigeret marts 2018 af Ræveðis og Stormheksen

Krystalkuglen

Oprindelig artikel skrevet af Hekse Hedenlil I Juli 2015
Først udgivet i Skyggebladet August 2015 (ISSN 2246-6657)
Redigeret Februar 2018 af Siddersken

Krystalkuglen

Heksen og Krystalkuglen er et billede de fleste får ind på nethinden, når man taler om heksekunst og spådoms metoder. Skal jeg være ærlig, så tror jeg nu også, at de fleste hekse har en krystalkugle af en eller anden art stående i sit hjem. Denne lille kugle har evnen til at hypnotisere dig, og få dig til at se andre dimensioner og ting fra underbevidstheden.
Det kan være ting der vil i kontakt med dig og dit højere selv, eller ting der vil i kontakt med den der ønsker at blive spået af dig.

Metoden er meget udbredt og egentlig ganske simpel, men om evnen er der til at se noget i den magiske kugle, det er en helt anden sag.
Det er en helt speciel evne, som for de fleste kræver øvelse og erfaring. Noget man ikke får, før man giver sig hen i krystalkuglens magiske univers.
Som med så meget andet magisk arbejde, kræver det en vis koncentration og ro omkring sig. Et sted med plads til fordybelse på et uforstyrret område med kun et stearinlys eller månelys som lyskilde til krystalkuglen. En Mørkeblå eller sort dug er en god hjælp til at dæmpe refleksionerne fra andet lys, der kun vil forstyrre arbejdet med krystalkuglen. Den slags har det med at give forvirrende informationer. Dugen må gerne være af silke men selvfølgelig kan anden materiale bruges.
Stil krystalkuglen og stearinlyset på den mørke dug, og rens området med røgelse, gerne Patchouli da dette siges at have være ekstra god til at samarbejde med krystalkuglen og denne form for magi. Sæt dig et godt og behageligt sted og træk vejret dybt og roligt inden du fordyber dig i krystalkuglen.

Kig så ind i krystalkuglen, men uden at stirre. Prøv at undgå at blinke med øjnene så god du kan. Bevar en dyb og rolig vejrtrækning og start i det små med at kigge i krystalkuglen i omkring 15 minutter. Du kan gradvis øge tiden, som dagene går og koncentrationen bliver bedre og mere øvet. Efter tid og øvelse vil du begynde at se forskellige tegn, dette kan vise sig som et slør eller en glød inde i krystalkuglen. Der hvor dette slør eller denne glød opstår, skal nu være dit koncentrationspunkt, hvor du vælger at fokusere. For det vil højst sandsynligt blive i dette område, hvor du vil kunne få dine visioner. Sløret kan også forekomme i farver, og der findes en form for tabel-tavle over, hvad disse farver betyder. Blå slør symboliserer f.eks. succes, guld, rigdom og en blomstrende forelskelse. Men vær varsom med disse tabel-tavler, og lyt i stedet til din intuition og hvad denne farve betyder for dig. For dette er DIT vision, over præcis det spørgsmål du har stillet til krystalkuglen.

Der er forskellige måder at tolke krystalkuglens magiske univers, disse energier kan have mange forskellige former og måder, at kommunikere med os på. F.eks. symboler, tegn, farver, eller glimt af lyn – nogle gange kan hele scenarier endda udspille sig som små film, dog oftest kun noget de meget erfarne hekse oplever, eller de hvis evner bare er naturligt veludviklede på dette område. Andre brugere af Krystalkuglen mærker, at de slet ikke kan se billeder. Nogen føler i stedet, at de får renset deres sind og derved får letter ved at se igennem problematikker, og finde den sandhed de søger.

Vi hekse tolker forskelligt og derfor vil vi også opleve budskaberne fra krystalkuglen forskellig. Vores forståelse af hvad vi ser individuel, da universet henvender sig i den form som vi bedst forstår – og dette er altid individuelt fra heks til heks. Vores humør spiller også ind, da vi oplever og tolker forskelligt alt efter hvilke humør vi er i. Derfor vil jeg også anbefale, at man bruger krystalkuglen med respekt og skaber så roligt et spådoms rum som overhovedet muligt. Erfaring er bestemt også en vigtigt ingrediens. Så øv dig sammen med andre hekse, eller gå stille frem, så du lære krystalkuglens magisk kraft at kende inden du gør dig til spåkone for andre.

Den gennemsigtige krystalkugle må siges at være den mest kendte. Det er nok fordi dens energier vibrere klart hvidt lys, der indeholder alle andre farvers frekvens og energier. Dette gør den utrolig kraftfuld. Krystaller der dannes i sfærer symbolisere universet og alt der eksistere heri, ligeledes repræsentere krystalkuglens runde form rummelighed, bevidsthed, helhed og et komplet og kraftfuld “Jeg”.

Ligeledes er den sorte obsidian-kugle populær da dens dybe sorte farve er hypnotiserende og let at fordybe sig i. Den sorte obsidian er også kendt for at fjerne negative energier. Den beroliger og åbner op for de harmoniske energier og dette kan være nyttigt, når du starter med at bruge krystalkuglen som spådoms redskab. Den opfordrer og hjælper dig ganske enkelt, ved at viser dig bedre vinkler og mønstre i livet. Det er en rar kugle at starte op med at spå i, som du sagtens kan udvikle dig til at kunne se og fornemme lige så dybe og kraftfulde ting, som med den klare krystalkugle. I bund og grund handler der om hvilken krystalkugle der taler bedst til dig.

Min første krystalkugle var af selenit, måske ikke så mærkeligt da den også kaldes Selene Måne Gudinde. Alt dette vidste jeg dog ikke da jeg blev hypnotiseret af den, men sikkert og vist er det, at jeg kan takke den for min interesse i krystalkuglens magiske univers. Noget der nu er blevet studeret og afprøvet på mange forskellig måder, og som med alt muligt andet magi, så er det jo netop sådan: Des mere man åbner op i det, des mere er der at studere – og dette vidunderlige og magiske redskab må siges at have vundet mit hjerte.

Jeg kom også på den ide, at jeg skulle finde glaskugler, hvorpå jeg kunne bruge elementernes visdom ved at indføre forskellige væsker. Olier, eddiker, urteekstrakter, blod i vand eller sprit, røgelse, kildevand, jord og sågar ild har jeg brugt, til at stirre og tyde mønster og symboler der dannes inden i kuglerne. Ind imellem bruger jeg materialer som f.eks eddike og olie, og andet som opføre sig som modsætninger der mødes og repræsenterer mørke og lys, nat og dag, feminine og maskuline energier. Alt sammen er gået fantastisk og det er vidunderligt og magisk at arbejde med og spå i. Lige bortset fra ilden, som jeg havde lidt problemer med at finde ud af at proppe ind i en kugle.

Jeg syntes at kuglen er blevet en sjov og mystisk måde at lave magisk arbejde på, hvor jeg nu kan få lov til at stå med elementerne i min hånd og spå deri. Ilden var bare den siden udfordring.Indtil en dag hvor jeg vandrende på heden, og fandt en hvid kugle i ildfast materiale med pentagram formet huller, liggende lige foran mig. Da vidste jeg, at jeg havde fundet min Ildkugle, som jeg kunne bruge til at spå i. Alle mine oplevelser med krystalkuglerne, har blot fået mig til at forstå, at jeg må udforske alle disse kugle spådoms metoder endnu mere.

Sådan “spiller” du Ånden i glasset

Sådan “spiller” du Ånden i glasset

I denne artikel ser vi kort på metoder og fremgangsmåder, for at opnå de bedste resultater med ånden i glasset.

Siden tidernes morgen har kommunikation med åndeverdenen fascineret mennesket. Metoder og teknikker for at få svar fra det hinsides, er noget vi kan spore meget langt tilbage i menneskets historie. Men specielt siden slutningen af 1800’tallet, skete der en boom i denne praksis. Som følge deraf blev teknikkerne også gradvist mere og mere folkekendte, og gradvist mere tilpassede og strømlinet vore moderne kultur.

Er ånden i glasset farlig?

Der er mange forskellige opfattelser af hvad ånden i glasset egentligt er for en slags “leg”.

Det betyder også at der er en del forskellige opfattelser af, hvad det egentlig er for nogle kræfter man leger med, når man kaster sig ud i dette spil.
Her i artiklen har vi valgt at referere til denne praksis, “at køre med ånden i glasset” som en “leg” og som et “spil”, da det er sådan det bedste er kendt blandt folk. Skulle vi være mere nøjagtige, burde vi nok referer til det som et ritual, eller en spirituel teknik – men nu er “leg” og “spil” netop de ord folk oftest vælger at bruge.
“Leg” og “spil” er ord der på sin vis har noget beroligende over sig. Det giver en antydning af at ånden i glasset er en uskyldig leg, og noget man gør i samspil med andre – og vi kunne ikke være mere enige: Ånden i glasset er på alle måder en ufarlig leg!Du behøver ikke kende til lange indviklede teorier om åndeverdenen, eller forstå de dybe psykologiske eller magiske forklaringer som kan forklare spillet. Vi ved godt at når vi fremstiller ånden i glasset som en leg og et spil, så prikker vi hårdt og solidt ned i én af modstandernes ømme punkter. For de der ynder at bruge ånden i glasset som et skræmmeeksempel i deres propaganda imod det åndelige, vil netop sige at det er alt andet end et spil og en leg.

Vi kan sagtens forstå de der er vagtsomme over for denne form for formidling om ånden i glasset, som vi skriver om i denne artikel. Selv iblandt de der ikke helt ved med sig selv om det er farligt eller ej, kan vi nok forestille os at der er folk der synes det lyder farligt – og der er intet i vejen for at være vagtsom. Det er helt naturligt at være på vagt overfor noget nyt man prøver. Vi vil dog anbefale at man i stedet for at lytte til frygt-kampanger og propagandaen imod denne leg, prøver at tænke selv, og i stedet tilgår denne simple leg med et åbent sind.

Hvis du gerne vil læse mere omkring ånden i glasset, og om det er farligt eller ej, så kan vi anbefale at du læse Ræveðis’ artikel her på siden: “Er ånden i glasset farlig?”

Den eneste frygt der ér her, er din egen, og den frygt andre har sået i dig!

Hvis du er et rationelt menneske, som ikke lider at alvorlige mentale problemer og vrangforestillinger, bør du ikke bekymre dig om dæmoner der kommer og tager dig. Det eneste du skal være forberedt på, er at legen kan give overraskende svar eller måske få dig til at stille spørgsmål ved ting du ellers havde taget for givet. I sidste ende kræver leget blot at du er vågen og er i stand til at analysere hvad der sker omkring dig. Du vil hurtigt indse at ånden i glasset slet ikke er så farligt, og at vi konstant omgiver os med meget farligere ting i hverdagen.

Lad os spille

Forholdsregler

Hele præmissen omkring dette spil, er baseret på at udnytte en stemning som bygges op – og bruge den energi som man samler på denne måde, til at manifestere en verbal kommunikation med en eksistens der ikke er fysisk tilstede i lokalet. Hvad man vælger at tro på at man kommunikerer med, er sådan set underordnet. Den mest populære mening er at man kommunikerer med de afdøde ånder, men det er ikke unormalt at opleve andre tilgange til dette. Nogle folk bruger teknikken bag ånden i glasset til at søge kommunikation og svar andre steder fra. Der er dem der bruger ånden i glasset til at kommunikere med deres egen underbevidsthed, andre bruger det til at kontakte rumvæsner, og andre som orakler til spådom. Nogle taler med engle, andre med dæmoner, og det er endda et ofte brugt eksperiment at kommunikere med en fiktiv personlighed. (Læs eventuelt mere om “Philip eksperimentet”, som er blevet gentage flere gange, og har vist ret forbløffende resultater)
Oftest spilles ånden i glasset mest af for at have det sjovt. Mange bruger spillet som en event sammen med sine venner, for at få en spænende oplevelse sammen og have det sjovt. Det kan være en spøgefuld måde til at have en spænende og måske lidt skræmmende oplevelse sammen, og mange tilgår legen på samme måde som man ville en god gyserfilm. Det kan måske nok virke lidt kedeligt at ånden i glasset er så ufatteligt let at fifle med for at få “falske resultater” – det eneste det kræver er blot én spiller der ikke er helt ærlig omkring sine hensigter. Men det er et faktum at mange bruger spillet til at skabe dramatiske oplevelser baseret på et skjult rollespil sammen med sine medspillere. Når man spiller ånden i glasset, kan man let komme til at betvivle om det virkeligt er en ekstern eksistens der kommunikerer, eller om nogen driver gæk. Det er langt fra formålet med spillet at drive gæk med andre, men på den anden side kan det også være helt i orden – det hele handler om kontekst og ens moral overfor sine medspillere. Ønsker man at minimere risikoen at der drives gæk, er det en god ide at undlade at inkludere personer som er voldsomt opmærksomheds-søgende og drama-drevne. Ligeledes kan folk som er kendt som spøgefugle og practical-jokers være værd at holde uden for spillet, med mindre man er indstillet på at det er den vej spillet let kan tage.

Aldersgrænse for at spille ånden i glasset

Der er som sådan ikke nogen aldersgrænse for at kunne deltagerne af spillet, omend det er en god hjælp hvis man kan læse og skrive. Ser man på siden af Ouija-board pakkerne fra Hasbro, vil man se at de anbefaler det fra 8 år og opefter.

Der er nok en del folk som der får kaffen galt i halsen, når de ser at Ouija-boards markedføres fra 8 år og opefter. Specielt de der lider under indoktrinering om faren ved leg med det åndelige, vil nok på det nærmeste kunne hidse sig selv op over dette.
Hvis man har tænkt sig at videregive ens indoktrinering til sine børn, og fylde dem med frygt for det åndelige og uforklarlige, så er man nok heller ikke typen der leger ånden i glasset med sine børn, eller købe et Ouija-board til dem i julegave.

Vi vil blot sige dette; har man tænkt sig at gøre det specielt uhyggeligt at spille ånden i glasset, bør man nok overveje at justere aldersgrænsen derefter.

Hvad angår det lidt ældre børn og specielt teenagere

Undersøgelser af teenagere der spiller ånden i glasset og lignende, viser at specielt denne gruppe har den største sandsynlighed for at opleve kommunikation i spillet. Teenagere er på mange måder en af de bedste katalysatorer man kan bruge, for at skabe kommunikation med ånden i glasset, eller på anden vis manifestere eller fremmane åndelige oplevelser af denne slags. Hvorfor det lige er sådan, kan forklares både ud fra en spirituel synsvinkel, og ud fra en psykologisk synsvinkel (eller et sted derimellem) – vi vil ikke komme ind på forklaringer her, andet end at understrege at det er sådan det forholder sig. Uanset hvad du vælger at tro, vil teenagere der spiller ånden i glasset være mest disponible for at få en spænende oplevelse ud af det. Men netop de ting som gør at teenagere kan få spillet til at virke, er også de ting der gør dem enormt sårbare overfor propaganda og skræmmekampanger fra den religiøse modstand af denne leg.

I sandhed mener vi at den største fare ved at spille ånden i glasset, er påvirkninger udefra som kan drive dig til indoktrinering af religiøse fanatikere. Frygt sået i dig med propaganda og Hollywood-gyserhistorier, er i bund og grund hvad der kan drive dig til fortabelse i religiøs ekstremisme.

Lær at styre din egen frygt – og lad være med at bruge ånden i glasset til skræmme andre uden god grund!

Hvad skal jeg bruge?

For at spille ånden i glasset er der nogle ting du skal bruge.
Hvis du er den lykkelige indehaver af et Ouija-board, kan du strege en del af tingene på den følgende liste, og kan forholde dig en smule anderledes til “spillereglerne”.

1 – Du skal bruge et glas.
Næsten alle former for glas bruges, men det er fordelagtigt at bruge et glas der ikke er alt for stort, og ikke er vejer alt for meget. Alt efter smag og behag, kan langstilkede vin- og snapseglas være helt fantastiske, andre gange kan et simpelt drikkeglas fra den lokale genbrugsbutik være perfekt. Hvis du gerne vil give dit spil et ekstra kick, kan det dog anbefales at anskaffe et gammelt fint krystalglas, som har en hvis patina og som har et æstetisk der taler til dig.

2 – Du skal bruge en god glat overflade.
Et lille rundt café-bord med en glasplade er efter vores erfaring det letteste at finde og det bedste at bruge, specielt hvis man spiller meget ånden i glasset. Men som udgangspunkt kræver spillet et bord med en glat overflade. Det er vigtigt at alle deltage kan sidde rundt om bordet, og er i stand til at nå hele vejen ind over bordet uden at skulle rejse sig. Hvis du har svært ved at finde et bord hvor glasset kan glide let over, kan du eventuelt bruge et stykke glat karton. (se punkt 3. for mere)

3 – Papirlapper eller et stykke glat karton
Skriv alfabetet på små individuelle papirlapper, således at du kan lave en cirkel på bordet med disse lapper. Lav også to lapper med henholdsvis ordene “ja” og “nej”, da dette gør det noget nemmere for ånden i glasset at svare på enkle spørgsmål. Det kan også være en idé at lave en lap papir med ordet “farvel”, som bruges når man “takker af”.
I nogle tilfælde kan det også være nødvendigt at have en tal-række fra 0-9, men det er ikke altid nødvendigt.
Hvis du vælger at bruge et stykke karton, kan du bruge en snor og en blyant som passer, til at lave en cirkel på overfladen (Husk at brug den glatte overflade). mål herefter cirklen op, og skriv bogstaverne og ordene ligeligt fordelt i udkanten af cirklen. Lav ikke “spilleområdet” for stort eller for lille. Det skal være sådan at glasset har plads til at bevæge sig frit, og samtidigt ikke så meget plads at folk der spiller med ikke kan nå den modsatte ende af cirklen uden at skulle rejse sig op.

4 – Stearinlys og eventuelt røgelse
Ånden i glasset afhænger i stor grad om at skabe den rette stemning. Spil i dæmpet belysning, træk gardinerne for, og tænd en masse stearinlys for at give en god hyggelig stemning og en aura af mystik. Brug eventuelt røgelse eller duftlys, til at skabe et aromatisk rum for spillet. Se eventuelt her for inspiration.

5 – Spejle og åbninger
Du kan med fordel spille ånden i glasset i et rum med flere ophængte spejle. Alt efter hvilken skole man er fra, kan disse være med til at tiltrække ånden i glasset, og hjælpe kommunikationen med at manifestere sig. For nogen er spejlene en åndelig port som giver ånderne adgang til spillet, for andre er de en katalysator som hjælper underbevidstheden med at åbne sig op. Et andet kneb er at spille i et rum hvor døre og vinduer står på klem.

“Spillereglerne”

Objektivt set er der ikke nogen “rigtig” eller “forkert” måde at spille ånden i glasset på. Spillere præger gerne deres spil med individuel moral og regler, men ser vi overordnet på det så findes ikke nogle universelle “korrekte spilleregler”. Der er dog nogle ting som man kan gøre for at få de ønskede resultater, og ting man nok bør overveje hvis man er ude på mere end bare sjov og spas. Derfor har vi angivet nogle “spilleregler” herunder, som man kan tage til sig som inspiration, vejledning og gode forslag. De skal dog på ingen måde ses som et dogmatisk regelset for hvordan man leger ånden i glasset. Vi har valgt ikke at tage hensyn til om folk har en spirituel og åndelig tilgang, eller om man har en psykologisk suggestiv tilgang til spillet. Teknikkerne og rådene herunder kan være gældende for både den spirituelle såvel som den psykologiske indfaldsvinkel til spillet, og alt derimellem:

  • For at spille ånden i glasset er det bedst at være 2 eller flere deltagere (4-6 deltagere er det optimale).
    Du kan godt spille alene, men vi anbefaler at man starter med spiller sammen med andre, før man kaster sig ud i en solo.
  • Spille-området er som oftest på et bord med en glat overflade, eller på en tilegnet spille-plade.
  • Deltagerne bør sidde behageligt i en kreds omkring spille-området.
  • Bogstaverne skal være fordelt ligeligt i cirkel omkring spille-området, således at de kan omkranse glasset i centrum af spille-området.
  • Det skal være således at alle spillere kan nå glasset med en finger fra deres plads ved bordet, uanset hvor glasset bevæger sig i spille-området.
  • Det må gerne være sådan at deltagerne skal strække sig eller bukke sig forover, men skal man til at rejse sig fra sin plads, eller give slip på glasset fordi det kommer uden for ens rækkevidde, duer det ikke.
  • Ligeledes skal alle deltagerne kunne sidde således at de ikke hviler albuen fra deres arm på bordet eller på dem selv. Armen der bruges til at køre med ånden i glasset skal ideelt være strukket, både når glasset er tæt på én, og når det er langt fra én på spille-området.
  • Har man problemer med at strække sin arm ud, kan man godt bøje let i ens albue, men det anbefales at man ikke begynder at understøtte sin arm på nogen måde.

  • Det er en god idé at skabe den rette stemning i rummet, inden man går i gang med at spille. Fra forskning foretaget i blandt andet “Philip Eksperimentet”, ved vi at man opnår de bedste resultater ved at imødekomme den rette stemning før og under spillet. Husk på at vi spiller med forventningerne når vi spiller ånden i glasset, så det er disse forventninger vi skal underbygge med stemning.
  • Ønsker man at arbejde med en klassisk spiritistisk seance model, kan man f.eks. dæmpe belysningen, have stearinlys og røgelse tændt, tildække møbler med lagener og ophænge spejle mm. Arbejder man med et scenarie hvor man kontakter guddomme, dæmoner eller lignende kan det være en idé at have ikoner, sigiler og ofringer liggende fremme. Er man til den mere okkulte fremgangsmåde, kan man indlede spillet med rituelle påkaldelser og besværgelser, som kan hjælpe tingene på gled. Er man ude på at snakke med rumvæsner eller interdemmentionelle skabninger, skal der måske noget helt andet til. Det korte af det lange ér at du skal imødekomme den underbevidste forventning hos spillerne, ved at opbygge den rette stemning.
    I denne artikel tager vi udgangspunkt i de klassiske forventninger om en åndelig kontakt med en afdød eller et genfærd, men spillet er ikke nødvendigtvis bundet til denne forventning.
  • Spiller man med åndelige eksistenser, og er en smule nervøs for at komme i kontakt med noget “ondt”, kan man med fordel bruge beskyttende røgelse, og eventuelt have nogle beskyttende amuletter.
  • Det er som nævnt også en god ide at have spejle i rummet, såvel som at lade døre og vinduer så lidt på klem. Dette menes at hjælpe ånderne med at finde frem til spillerne.
  • Vil man gerne presse lidt på, kan man bruge fremmanende magi til at tiltrække ånder eller spøgelser.
  • Følgende galder-stave har gentagende gange vist sig at være særdeles effektive til at tiltrække spøgelser og genfærd. Stavene tegnes i hånden på et stykke papir, og placeres et sted tæt ved spille-området:

  • Vi anbefaler at man ikke hører musik imens man spiller, men i nogle tilfælde kan bestemte former for stemnings-musik dog være med til at få den rigtige stemning. Det er en smagssag som man må prøve at lege med, men vi anbefaler at man starter med at prøve sig frem uden musik.
  • Ligeledes er det en god ide at aftale at man er stille omkring bordet når der spilles, og at man fraholder sig fra at småsludre og pjatte.
  • Er der over 4 deltagere i spillet, anbefaler vi at man vælger én person, som ikke aktivt deltager med at køre glasset. Denne person har derimod til opgave at tage notater af hvad ånden i glasset siger, og være ordstyrer for den kommunikation der foregår. Denne person vil således være den der stiller spørgsmål til ånden, og som “styrer” legen.
  • Er man 4 deltagere eller derunder, udvælges en af deltagerne til at være “ordstyrer”
  • Før man går i gang er den en god idé at alle deltagerne er enige om hvem eller hvad man har tænkt sig at komme i kontakt med.
  • I de fleste tilfælde starter man gerne med at spørge frit, om der “er nogle ånder tilstede” og eller tage spillet derfra. Men andre gange kan man have et ønske om at komme i direkte kontakt med en specifik afdød eller en bestemt eksistens. I dette tilfælde kan det anbefales at have nogle ting i spille-området, som menes at kunne lokke ånden til, som man ønsker at starte en samtale med. Vi vil dog som udgangspunkt ikke anbefale, at man forsøge at kontakte afdøde man kender, første gang man spiller ånden i glasset. Det er en god idé at prøve spillet et par gange, inden man prøver at styre hvem eller hvad man prøver at kommunikere med.
  • Det kan anbefales at spillerne ikke bruger deres dominante arm til at føre glasset. Er man højrehåndet, er det derfor en god ide at bruge venstre arm, og omvendt.
  • Det kan også være en god ide at notere spørgsmål man godt kunne tænke sig at stille, hvis man får kontakt.
  • Nogle deltagere finder helt enkelte spørgsmål sjove at arbejde med, så som “hvilken farve underbukser har jeg på” og “hvad hedder min farmor” etc. andre deltagere finder det måske mere underholdene at stille eksistentielle spørgsmål, eller spørge ind til den eksistens der menes at være kontakt med.
  • Det er også en gode idé at man snakker om eventuelle spørgsmål som man ikke vil ønsker bliver stillet. “Har min kone været mig utro med Michael igen?” eller “Hvordan skal jeg dø?”, er gode eksempler på spørgsmål, som man måske skulle fraholde sig fra at stille. Det er som altid en smagssag, og det kommer meget an på hvilket formål man har med spillet, og hvilken stemning man ønsker at sidde tilbage med bagefter. Uanset er det godt lige at have på plads inden man går i gang.
  • Hvis ånden nægter at sige farvel, skal man ikke være bekymret — sig derimod beslutsomt farven og tak, og tag glasset fra bordet og til en vandhave, og skyl det i koldt vand. Stil eventuel glasset udenfor bagefter, og sig tak for besøget!
  • Husk altid st tage til til at snakke spillet igennem efter det er afsluttet. Brug til på at reflektere over hvad der er blevet spurgt om, og hvad der er blevet svaret, og skriv eventuelt notater sammen om forløbet.
  • Hvis der er nogen der er bange eller utilpas efter spillet er afsluttet, er den en god idé at tænde lyset og få en god snak om tingene over en kop kaffe eller the.
  • Vil man gerne gøre noget for at rense rummet, kan man bruge salvie-røgelse efter spillet er afsluttet, til at rense rummet.

Spillet startes

Følgende er et eksempel på hvordan man kan starte og afslutte spillet:

Alle fire spillerne er klar og har har placeret sig på deres pladser omkring bordet. Spillet kan nu begynde.
Der er helt stille, som Ann der leder spillet tager glasset frem og viser det til de andre spillere.
Ann gnubber forsigtigt glasset varmt imellem sine fingre, imens hun varmer det op med sin ånde. Herefter placerer hun glasset med bunden op i midten af spille-området på bordet.
Ann spørger om alle er klar, og alle nikker til hinanden.
Spillerne strækker alle deres venstre arm ud, og placerer hver en finger på glasset.
De kigger på hinanden, og nikker.

Ann siger nu højt: “Vi er samlet her for at kommunikere med den anden side. Vi har gjort det let for jer at snakke med os, brug glasset til at fortælle os hvis du vil snakke med os!”.

Der er stilhed et øjeblik — glasset står helt stille — og Ann siger nu “Er der nogle ånder til stede?”.

der sker ikke noget, og Ann gentager “Er der nogle ånder til stede? – hvis der er nogen der gerne vil snakke, så flyt glasset for at fortælle os at du er her!”

Nu bevæger glasset sig i et lille ryk, og alle holder vejret!

Ann gentager “Er der nogen til stede?”

Nu skyder glasset hurtigt og beslutsomt hen imod kortet med ordet “ja” og stopper — alle giver et lille gisp fra sig!


— Ånden kommunikerer med spillerne, og alt forløber stille og roligt —


Som spillerne har fået svar på deres sidste spørgsmål, ser alle på hinanden — Ann spørger: “Er der nogen der vil spørge om mere?” — alle kigger på hinanden og ryster på hovedet!

Ann siger nu til ånden i glasset “Vi takker dig fordi du ville tale med os! Vi må holde nu, men vi byder dig farvel!”

Glasset glider imod kortet med ordet “farvel”, og stopper — Ann nikker til de andre og siger “I kan nu fjerne jeres fingere fra glasset” — alle fjerner deres finger fra glasset!

Ann tager nu glasset, og vender det om på bordet og siger “tak for besøget!” — hun kigger på de andre spillere og siger, nu kan vi snakke frit igen.

Spillerne tænder lyst i rummet igen og der bliver lavet en god kande kaffe over – nu skal der reflekteres!

Med lidt stemnings-musik på musikanlæget og godter på bordet, er vejen banet for hygge, fællesskab og en god personlig snak og reflektion over aftenens spil.

 

Rigtig god fornøjelse med ånden i glasset!

Artikel skrevet af Ræveðis & Siddersken
Redigeret af Siddersken